Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Kangoo Z.E.

Samen met de Fluence berline lanceerde Renault ook zijn nieuwe elektrische voertuig voor de bestelwagenmarkt: de Kangoo Z.E. De kans is groot dat het succes hier veel sneller komt.

Goederen (aan huis) bestellen heeft veel te maken met vaste (of in elk geval op voorhand berekenbare) trajecten, relatief lage snelheden, weinig snelwegen en veel stoppunten. Kortom, ideale condities voor de elektrische auto. Het mag dan ook niet verwonderen dat Renault al zo'n 15.000 bestellingen in de boeken heeft staan van de nieuwe Kangoo Z.E., die in de Franse fabriek van Maubeuge naast de gewone Kangoo van de band zal rollen.

Met zijn wisselstroomsynchroonmotor van 44 kW/60 pk en een koppel van 226 Nm is de Kangoo zeker geen sprinter, maar de spurt tot 50 km/h haalt hij toch in een dikke 5 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 130 km/h. In de beste omstandigheden kom je in de Kangoo Z.E. 170 kilometer ver. Realistischer is echter om op een rijbereik van 120 kilometer te rekenen. Met de Kangoo reden we onder meer de kustweg tussen Cascais en Sintra, in de omgeving van de Portugese hoofdstad Lissabon. Het is een kronkelige weg die aardig wat klimt en daalt, maar de Kangoo Z.E. had er weinig last mee. Alleen al van het gas gaan levert door de energierecuperatie genoeg vertraging op om haast alle bochten vlot te kunnen nemen, in zoverre zelfs dat je er plezier aan begint te beleven.

Na een eerste kennismaking hebben we het gevoel dat de elektrische Kangoo een groter schot in de roos is dan de Fluence. Het maakt ons alleen maar nieuwsgieriger naar de veel beter ogende Zoë, die dezelfde technische lay-out heeft als de Kangoo. Maar voor wie een leuk rijdend en nog betaalbaar bedrijfswagentje wil voor kortere afstanden en die tegelijkertijd aan zijn groene imago wil werken, is er (voorlopig?) maar één adres: de Kangoo Z.E.

In dit artikel : Renault

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars