Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf Cabrio GTI

Om zijn Golf Cabriolet van een nieuwe topversie te voorzien paste VW een eenvoudig recept toe: het combineerde de open koetswerkvariant met de sportieve GTI-uitvoering. Een geslaagde mix.

Prijs
NB

Tot dusver was de 1.4 TSI 160 de krachtigste versie van de vorig jaar gelanceerde Golf Cabriolet, maar van bij het begin was duidelijk dat er nog een tweeliter zou volgen. Oorspronkelijk zou die gewoon door het leven gaan als 2.0 TSI, zonder meer... tot Volkswagen vorig jaar een als GTI aangeklede conceptcarversie meebracht naar het ondertussen traditionele tuningevenement voor liefhebbers van VW's en aanverwante producten aan de Oostenrijkse Wörthersee. Die werd zo enthousiast onthaald dat de knoop werd doorgehakt om het legendarische drieletterwoord toch te gebruiken, compleet met alle attributen die daarbij horen.

We lieten ons al snel meeslepen door het temperamentvolle karakter van de 2.0 TSI. Bovendien kun je met de kap open nog beter van de sportieve uitlaatklank genieten, zeker in het geval van de DSG, met zijn opzwepende plofjes tussengas in de Sport-stand. Puur genot dus, en net als bij de Golf GTI met vast dak blijft de prijs die je ervoor betaalt aan de pomp, relatief schappelijk: het normverbruik bedraagt 7,6 l/100 km voor de manuele versie en 7,7 voor die met DSG. Ten slotte konden we zelf ervaren dat het perfect mogelijk is om - met het windscherm gemonteerd - op de Autobahn hoge snelheden aan te houden met de kap open zonder het risico te lopen dat je obligate petje het hazenpad kiest...

Of er echt veel mensen op zaten te wachten, zal nog moeten blijken, maar in ieder geval combineert deze open sportieveling het alomgeprezen rijplezier van de Golf GTI met het genot van open te rijden. Als rivaal denkt men bij VW voornamelijk aan de (veel duurdere) BMW 1-Reeks Cabrio, maar ons lijkt het dat de voornaamste concurrent in eigen rangen gezocht dient te worden. De A3 Cabriolet was namelijk al verkrijgbaar als 2.0 TFSI, al gaat het daar nog om een oudere versie met 'maar' 200 pk, terwijl de Audi - noblesse oblige - toch ook ongeveer vierduizend euro meer kost dan de GTI-Volkswagen...

U kunt de Eerste Test van de VW Golf GTI Cabriolet nalezen in AutoGids 852 van 27/6/2012.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker