Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf R

De nieuwe generatie van de VW Golf R staat in de startblokken. Om de efficiëntie van deze super-GTI met vierwielaandrijving te testen voelden we hem aan de tand op een bevroren meer.

Prijs
NB

Dit is de vierde generatie van de Golf R. De drukgevoede tweeliter van de GTI behield zijn dubbele injectie (direct en indirect), de variabele sturing van de nokkenassen en de variabele lifthoogte in twee trappen voor de uitlaatkleppen. De ingenieurs hebben zich echter opnieuw over deze motor gebogen, met als resultaat dat hij nog 70 pk wint ten opzichte van de GTI Performance en zelfs 80 pk tegenover de 'gewone' GTI. Daarmee komt hij aan 300 pk, terwijl zijn maximumkoppel 380 Nm bedraagt (30 meer dan de GTI Performance). Het meest originele aan de Golf R was altijd al zijn vierwielaandrijving. Maar de Golf R onderscheidt zich ook van zijn GTI-broers op een specifiek vlak: hij is de enige Volkswagen waarvan de elektronische stabiliteitscontrole volledig kan worden uitgeschakeld... Dat is een première, want de vorige Golf R-generaties hadden die mogelijkheid nooit.

Om kennis te maken met de Golf R vlogen we naar Lapland, in het noorden van Zweden, meer bepaald naar Arvidsjaur, een plaatsje op 110 kilometer van de poolcirkel. Op dat bijzondere terrein is een soepele ophanging beter, en dus zetten we het DCC (de optionele actieve schokdemping) in de stand Normal. Na een druk van drie seconden op de ESC-knop worden alle elektronische beschermengelen het zwijgen opgelegd. We staan er dus helemaal alleen voor op het ijs. Een stuurbeweging naar links gevolgd door een ruk naar rechts en de Golf R staat dwars in de bocht. We merken onmiddellijk dat hij zich altijd makkelijk laat corrigeren en opnieuw in het gareel laat brengen, zelfs bij extreme sliphoeken. We moeten niet meer doen dan de gasklep openen en het stuur rechtzetten opdat de auto zich naar onze wensen plooit.

Toegegeven, deze Eerste Test is onvolledig: we hebben de Golf R niet op asfalt geprobeerd... We moeten dus afwachten hoe hij zich zal gedragen op onze droge wegen. Maar dit avontuur op glad ijs heeft ons in elk geval bewezen dat hij erg efficiënt en oprecht eenvoudig te besturen is in kritieke omstandigheden. Net als de GTI maakt hij sportiviteit bereikbaar voor iedereen, gekoppeld aan een reëel comfort bij dagelijks gebruik. Gehaaste gezinsvaders zullen ook blij zijn met de beschikbaarheid van een vijfdeursversie, al slikt de vierwielaandrijving van deze bijzondere Golf wel 40 liter aan kofferruimte. De Golf R kost een flinke 5.860 euro meer dan de GTI, maar blijft wel 2.250 euro minder duur dan zijn neef, de Audi S3. En de Mercedes A 45 AMG is met zijn prijskaartje van 48.642 euro nog een pak duurder...

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf R nalezen in AutoGids 894 van 5/2/2014.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker