Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Peugeot 308 R Hybrid: sportieve hybride

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-04-2015

In Sjanghai heeft Peugeot een ultieme versie van zijn 308 voorgesteld. De 308 R Hybrid ontwikkelt maar liefst 500 pk dankzij de 1.6-turbo van 270 pk uit de 308 R en twee elektromotoren van elk 115 pk.

Peugeot stelt op het salon van Sjanghai (van 22 tot 29 april) de 308 R Hybrid tentoon. Deze ultieme, en vooralsnog unieke 308pakt uit met een gecumuleerd vermogen van 500 pk en een koppel van 730 Nm. Om de voorwielen aan te drijven kan hij rekenen op een 1,6 liter grote viercilinder-turbo van 270 pk - uit de 308 R - en een elektromotor van 85 kilowatt (115 pk), in combinatie met een zesversnellingsbak. De achterwielen worden aangedreven door een twee elektromotor van 85 kilowatt. De lithium-ionbatterijen van 3 kilowattuur worden opgeladen door remenergie te recupereren, aan het stopcontact of door de verbrandingsmotor als generator te gebruiken. Ze bevinden zich op de plaats waar normaal gezien de brandstoftank zit. Die laatste, met een inhoud van 50 liter, ligt nu in koffer, boven op de elektromotor.

Met dat aandrijfgeheel kan de 308 R Hybrid zich ondanks zijn gewicht van 1.550 kilo in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/h katapulteren. Voor de kilometer vanuit stilstand geeft Peugeot een tijd van 22 seconden op, terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is tot 250 km/h. Met een knop op de middenconsole kan de bestuurder kiezen uit vier rijmodi. De meest radicale werd 'Hot Lap' gedoopt en gebruikt al het beschikbare vermogen. De 'Track'-modus doet hoofdzakelijk een beroep op de verbrandingsmotor, met occasionele hulp van de elektromotoren. Het vermogen en koppel bedragen dan respectievelijk 400 pk en 530 Nm. De 'Road'-stand is dan weer aangepast aan dagelijks gebruik, met 300 pk en 400 Nm, zonder interventie van de voorste elektromotor. Ten slotte kun je ook volledig elektrisch rijden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten