Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault Eolab, een prototype dat maar één liter verbruikt

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-09-2014

De conceptcar Eolab van Renault is een plug-in hybride veelzijdige stadsauto met geoptimaliseerd gewicht en stroomlijn. Hij verbruikt slechts 1 l/100 km en stoot 22 g/km aan CO2 uit.

De Renault Eolab is een studieprototype voor een extreem spaarzame auto met een normverbruik van slechts 1 l/100 km. De conceptcar met de afmetingen van een Clio (zo'n 4 meter lang) wordt aangedreven door een plug-in hybride oplossing. Die koppelt een 999 cc kleine driecilinder met 75 pk aan een elektromotor met 50 kW (68 pk) en 200 Nm. Met een volle batterij kan hij tot 60 kilometer zuiver elektrisch afleggen, met een topsnelheid die op 120 km/h begrensd is. Boven die snelheid wordt de benzinemotor automatisch aangekoppeld.

Om een extreem laag verbruik van 1,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 22 g/km te realiseren, is vooral aan de stroomlijn van de auto gesleuteld. De Eolab verandert in functie van de snelheid en de belasting. Zo is de hoogte van de ophanging variabel, want boven de 5 km/h zakt de auto met 25 millimeter, om dan boven de 70 km/h nog eens even veel door zijn knieën te gaan. Een actieve voorspoiler klapt vanaf 70 km/h liefst 10 centimeter omlaag om de hoeveelheid lucht onder de auto te beperken. En achter de achterwielen heeft de auto dan ook nog eens actieve flaps zitten. Ten slotte zijn er nog de flinterdunne bandjes met velgen die gesloten worden wanneer de remmen niet moeten worden gekoeld.

De derde pijler waarop de verbruikswinst is gebaseerd (na de stroomlijn en de aandrijflijn), is de gewichtsreductie. De Eolab weegt slechts 955 kilo dankzij de slimme combinatie van diverse materialen zoals staal, aluminium, magnesium en plastiek composieten. Zo weegt het magnesium dak slechts 4,5 kilo (tegenover 10 kilo voor een stalen dak). De jacht op de grammen werd ook geopend bij de remmen, het stuur, de ophanging en de velgen, om maar een paar dingen te noemen. Het glas van de voor- en zijruiten is dunner en de achterruit is in polymeer gemaakt. En ook in het interieur is bespaard, door dunnere en lichtere stoelen te monteren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten