Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vrije tijd / 10 auto's om mee uit te pakken op de Grote Prijs van Spa

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-08-2014

Zomerreeks - Dit weekend vindt in België de Grote Prijs Formule 1 plaats op het circuit van Spa-Francorchamps. We verzamelden voor u tien auto's met een link met de Formule 1 die de blits kunnen maken op de parkings rond het circuit.

10. Renault Clio Williams

De samenwerking tussen Williams en Renault liet Thierry Boutsen zijn drie eerste Grote Prijzen winnen: twee in 1989 (Canada en Australië) en een in 1990 (Hongarije). In 1993 stelde Renault de Clio Williams voor, een gespierde versie van de veelzijdige stadsauto. Het doel was niet enkel om te verwijzen naar de Formule 1-successen van de constructeur. De auto moest ook een rallyhomologatie mogelijk maken. Zijn 2.0-viercilinder levert 150 pk bij 6.100 o/m.

9. Ford Sierra RS Cosworth

De Ford Sierra RS Cosworth werd gebouwd in België, in Genk. Hij wordt aangedreven door een 2.0-turbomotor met 204 pk die de achterwielen aandrijft. Slechts 5.545 exemplaren werden gebouwd sinds hij in 1986 op de markt kwam. De naam Cosworth, die verwijst naar een historische partner van Ford, heeft een sportieve weerklank want hij verwijst naar een indrukwekkend palmares. Van 1967 tot 2006, en nog eens tussen 2010 en 2013, wist Cosworth 176 F1-overwinningen binnen te rijven. 11 coureurs wonnen een kampioenschap met een motor van het bedrijf, waaronder Graham Hill, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi en Michael Schumacher. Enkel Ferrari doet beter.

8. Lotus Esprit

De Lotus-renstal rijdt met Renault-motoren en met de Belg Jérôme d'Ambrosio aan het stuur, maar heeft het moeilijk. F1-fanaten denken bij de naam Lotus vooral aan de eenzitters die vanaf 1972 een stijl hadden die daarna in de rest van de Formule 1 werd overgenomen. Dat waren de beroemde 'John Player Special'-auto's van de jaren '70. En van 1974 tot 1975 was één van de rijders ene Jacky Ickx. Wie met een Lotus Esprit komt, die in 1976 op de markt kwam, herinnert zich ongetwijfeld de gloriemomenten van de constructeur op het circuit.

7. BMW Z8

BMW was wereldkampioen F1 in 1983 dankzij de Brabham-renstal met natuurtalent Nelson Piquet, waar het motoren aan leverde. Het blauw-witte propellorlogo was ook te zien op de Williams-auto's van 2000 tot 2005 en op Sauber BMW's van 2006 tot 2010, maar ook op Lola's van 1967 tot 1968. Tussen 1982 en 1987 werden BMW-motoren gebruikt door Arrows, ATS, Benetton en, uiteraard, Brabham. Als we dan toch een BMW moeten kiezen, zouden we voor de Z8 gaan. Die auto werd gebouwd tussen 2000 en 2003 in een beperkte reeks zonder opties. De Roadster had een vijfliter-V8 met 400 pk en werd slechts 5.703 keer gebouwd.

6. Mercedes SLR McLaren

McLaren rijdt dit jaar met Mercedes-motoren. Die samenwerking is niet nieuw, want beide constructeurs hebben een rijk verleden samen, vooral met Häkkinen in 1998 en 1999. Door met een SLR McLaren aan te komen, verwijst u naar dat gemeenschappelijke verleden, want ze bouwden samen deze supersportwagen met 626 pk (en later zelfs 650 pk) tussen 2003 en 2010 in Woking (de hoofdzetel van McLaren). Maar de auto was ook een knipoog naar de 'Zilverpijlen' uit de jaren '30 tot '50.

5. Lamborghini Countach

Lamborghini leverde F1-motoren tussen 1989 en 1993. Thierry Boutsen mende de V12 in een Ligier in 1991. In hetzelfde jaar reed ook Eric Van de Poele met een auto van het Modena Team met een Lamborghini-motor. Dat was een bijzondere episode met een cockpit die niet aan de coureur aangepast was en veel frustratie tijdens de Grote Prijs van San Marino, waar een probleem met de benzinepomp helemaal op het einde van de race hen een vijfde plaats kostte (uiteindelijk eindigde de auto als negende). In 1992 maakt ook Bertrand Gachot gebruik van een V12 uit Sant'Agata Bolognese. Uiteraard trekt om het even welke Lamborghini de aandacht op de parking, maar de Countach is de meest onweerstaanbare, met zijn 3.9-V12 van 375 pk.

4. Honda NSX

Honda wordt altijd geassocieerd met de rivaliteit tussen Alain Prost en Ayrton Senna in 1988 en 1989 (waar u trouwens een leuk verhaal over kan lezen in AutoGids 909, die vanaf 3 september in de rekken ligt). Hun beide McLarens hadden namelijk een Honda-motor en de constructeur leverde ook aandrijving voor Jordan, Lotus en Williams. Er was bovendien een kortstondige BAR-Honda-episode met een vicewereldbeker in 2004. Geen productiemodel van Honda symboliseert zo hard de sportieve wortels van het merk als de NSX uit de jaren '90. Deze 'Japanse Ferrari' is een achterwielaandrijver met een centraal gemonteerde V6 van 274 of 294 pk.

3. Caterham 620R

Sinds 2012 neemt Caterham deel aan het Formule 1-gebeuren. Maar ook de straatmodellen van de constructeur met hun buizenchassis staan niet ver van de wereld van de eenzitters. Op de wegen rond het circuit zal de 620R zeker de aandacht weten te trekken. Dit model, dat enkel verkrijgbaar is in het Verenigd Koninkrijk, is het meest radicale in de catalogus met zijn 310 pk. Hij knalt naar 100 km/h in slechts 2,7 seconden. Het is ook een bijzondere manier om je steun te betuigen aan André Lotterer, de Duitse coureur onder Belgische licentie die is opgegroeid in Nijvel (Waals-Brabant) en die op Spa zijn eerste Grote Prijs mag rijden in een Caterham.

2. Ferrari F40

De laatste auto die nog is gebouwd toen Enzo Ferrari nog in leven was, is de F40, die de veertigste verjaardag van de constructeur moest vieren in 1987. Hij wordt aangedreven door een 478 pk sterke V8 met twee turbo's en even veel intercoolers. Deze legendarische auto past mooi in het knappe palmares van de Scuderia, een renstal die altijd wel vertegenwoordigd is geweest in de Formule 1. Ferrari gaf werk aan de meest legendarische coureurs uit de geschiedenis, zoals Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Gilles Villeneuve, Alain Prost en Michael Schumacher, of ook nog Mario Andretti en Jacky Ickx. Weinig auto's op de parking zullen zo nauw verbonden zijn met de geschiedenis van de autosport als een - uiteraard rode - F40.

1. McLaren F1

Alleen al die naam: F1. En de auto biedt ook fantastische rijsensaties aan de bestuurder, die in het midden zit. Hij is echter geen eenzitter, want links en rechts van de bestuurder staat een iets naar achteren geschoven passagiersstoel. De vrouw of man aan het stuur moet een 6.1-V12 van BMW temmen met 627 pk. In 1993 al haalde deze bolide een topsnelheid van 386 km/h. Vandaag is hij bijzonder zeldzaam, want er zijn er slechts 71 van gebouwd met een homologatie voor op de openbare weg. En je brengt er een mooi saluut mee aan de Belgische rijder van het team, Stoffel Vandoorne.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten