Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vrije tijd / 10 auto's uit televisiereeksen

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-08-2014

Zomerreeks - Net zoals in de film gebruiken ook series vaak auto's om de held in het licht te zetten. En soms is de auto zelf de ster.

10. GMC Vandura - The A-Team

Het bestelbusje GMC Vandura van The A-Team, dat altijd werd bestuurd door B.A. Baraccus, werd gedecoreerd door Hollywood-specialist George barris, die onder meer de De Lorean ombouwde voor Back to the Future of die de Batmobiles uit de jaren '60 bouwde. Voor de reeks, die vijf seizoenen lang leefde, gebruikte hij een versie van het modeljaar 1983 met in de neus een 5.7-V8 op benzine. Het General Motors-busje was eigendom van de producer van de reeks, Stephen J. Cannell. En net zoals het personage dat door Mister T werd gespeeld, liet hij haast niemand toe om ermee te rijden. De scenes in het interieur werden dus in de studio gedraaid. Bovendien weigerde hij om zijn auto uit te lenen voor de film, die in 2010 in de zalen kwam.



9. Lotus Seven - The Prisoner

De Lotus Seven S2 Cosworth met 95 pk en nummerplaat KAR120C was een emblematische auto in de reeks The Prisonner (1967-1968). Nochtans werd hij nooit gebruikt voor verplaatsingen in The Village zelf, waar vooral met de Mini Moke werd gereden. Maar hij verscheen in de begingeneriek van elke aflevering, waardoor hij een soort cultstatus heeft verworven. Lotus had een Elan aangeboden en een Seven in bouwpakket. Hoofdacteur en medebedenker van de reeks Patrick McGoohan gaf de voorkeur aan die laatste. De auto komt één keer terug in de reeks zelf, in de zeventiende en laatste aflevering, waar hij door Number 6 wordt bestuurd. Maar de originele Lotus Seven was toen al verkocht en Caterham leverde een andere 7 voor het draaien van die laatste scène.



8. Ford Gran Torino - Starsky&Hutch

Vanaf 1975 kende iedereen de tomaatrode Ford Torino 1974 met witte striping en een 152 pk sterke 5.7-V8 uit de reeks Starsky and Hutch. Hoewel hij zijn auto aanbad (in tegenstelling tot zijn acteur Paul Michael Glaser), aarzelde Starsky niet om over de motorkap te lopen of te glijden. Daarom kon zijn tegenspeler Hutch (David Soul) het niet laten om hem er altijd mee te plagen. Maar bij de minste oproep stoof Zebra Three door de straten van Bay City, waarbij zijn lengte van 5,4 meter en zijn breedte van 2,08 meter volledig werden vergeten. Zijn rode kleurstelling met witte strepen zijn alweer het geesteskind van George Barris (dezelfde als van de GMC Vandura). In 1976 bracht Ford zelfs een speciale reeks van 1.000 exemplaren van de Gran Torino uit, en een daarvan werd voor de remake uit 2004 gebruikt.



7. Dodge Charger - The Dukes of Hazzard

General Lee was de bijnaam van de oranje Dodge Charger met nummer 01 modeljaar 1969 uit de reeks The Dukes of Hazzard (1979-1985), ter ere van de gelijknamige officier van de Confederates. Neven Bo (John Schneider) en Luke Duke (Tom Wopat) en hun nichtje Daisy (Catherine Bach) moesten langs de ramen instappen omdat de deuren waren toegelast. De serie bulkte van de achtervolgingsscènes, waar de Dodge steeds weer machtige en weinig realistische sprongen maakte. Niet verwonderlijk dus dat tijdens de opnames liefst 309 exemplaren tot schroot werden herleid. 17 overleefden het, zij het soms in een trieste staat, waaronder de allereerste, de LEE1. In 2001 werd hij bij een autosloper gevonden en gerenoveerd. In 2012 werd hij bij een veiling verkocht voor 110.000 dollar (zo'n 82.000 euro).



6. Volvo P1800 - The Saint

The Saint Simon Templar (Roger Moore) was (aanvankelijk in zwart-wit) te zien op tv-schermen van 1962 tot 1969. Meestal reed hij in een Volvo P1800, die vanaf 1962 door de constructeur werd uitgeleend. Oorspronkelijk moest hij nochtans zijn avonturen beleven in een Jaguar, maar het Britse merk reageerde te laat en werd voorbijgestoken door de Zweden. Volvo zette de samenwerking verder en leverde een nieuwe auto in 1964. In 1965 stapte Templar over in een P1800S. Bij een nieuwe reeks van The Saint in 1978 met Ian Ogilvy reageerde Jaguar wel, maar die versie flopte. En in de film-remake uit 1997 bestuurt de Saint (Val Kilmer) weer een Volvo, een C70 in dat geval.



5. Bentley 6 ½ Litre - The Avengers

John Steed, de Britse geheim agent met zijn eeuwige bolhoed, paradeerde graag in Britse auto's. en dan vooral in de Bentley 3.0 Litre uit 1924, de 6 ½ Litre (Six Speed) uit 1926 en de 4 ½ Litre uit 1927. Deze oldtimers waar John Steed zo gek op was waren helemaal niet naar de zin van zijn acteur Patrick McNee, die er zelfs niet mee kon rijden. Emma Peel (Diana Rigg), die in seizoenen vier en vijf verscheen (1965 tot 1967), had een zwak voor de Lotus Elan. Die auto kon niet worden gebruikt in de filmversie uit 1998 omdat actrice Uma Thurmans benen te lang waren. In de film bestuurt Emma Peel daarom een Jaguar E-Type.





4. Citroën DS 21 - The Mentalist

Patrick Jane (Simon Baker) alias The Mentalist verplaatst zich in een Citroën DS Pallas. In het eerste seizoen (2008) was dat een DS 21 Pallas die bij een verzamelaar was geleend. Vanaf het tweede seizoen werd die auto vervangen door een DS 20 uit 1972. Die was eerder al gebruikt in de film Speed Racer en was eigenlijk rood, zodat hij eerst nog in eierschaalgeel moest worden herspoten. Simon Baker zou zelf hebben gevraagd dat Jane met een Europese auto zou rijden, naar analogie met Columbo. Als verfijnd kenner kan hij perfect overweg met de hydraulische versnellingsbak met 'semi-automatische' koppeling, temeer omdat hij er al een had bestuurd in de Australische reeks Heartbreak High.



3. Pontiac Firebird Trans Am - Knight Rider

De reeks Knight Rider had zijn populariteit vooral te danken aan KITT (Knight Industries Two Thousand), de zwarte Pontiac Firebird Trans Am met de rode lichtstrip in de neus die kon praten en zelfstandig rijden, iets wat destijds nog science-fiction was. De coupé was aangepast door de constructeur en gedecoreerd door - alweer - George Barris. Met zijn kunstmatige intelligentie wist hij vaak zijn bestuurder Michael Knight (David Hasseloff) uit de penarie te halen. Zijn “moleculaire pantser” beschermde hem tegen alle projectielen. Hij kon springen, geruisloos rijden en haalde een topsnelheid van 420 km/h, of zelfs 480 km/h in de laatste reeks. In werkelijkheid haalde de Pontiac Firebird Trans Am in 1982 een eerder bescheiden 175 pk uit zijn vijfliter-V8. Er was zelfs een basisversie met een 2.5-viercilinder van 90 pk, die erg ver achterbleef op de prestaties van KITT.



2. Peugeot 403 Cabriolet - Columbo

Van 1971 tot 1978 en later nog eens van 1989 tot 2003 verscheen regelmatig een Peugeot 403 Cabriolet op het televisiescherm. Dat was de auto van Inspector Columbo (Peter Falk). Als een model dat helemaal niet in Californië paste, kwam hij pas drie jaar na het begin van de reeks voor het eerst voor. Volgens de legende zou Peter Falk de auto hebben leren kennen via de Franse komiek Roger Pierre die met die auto door de Verenigde Staten op reis trok. De eerste 403 was een echte cabriolet met nummerplaat 044 APD. Daarna knutselde het productieteam zelf een cabriolet in elkaar op basis van de berline, want de 403 Cabriolet was niet te koop in de VS en Peugeot weigerde om er een te leveren. Tijdens de reeks werden drie à vier auto's gebruikt.



1. Ferrari 308 GTS - Magnum P.I.

De begingeneriek van Magnum (1980-1988) met de Ferrari bestuurd door een besnorde detective staat in het collectieve geheugen gegrift. De Ferrari 308 GTS was op het laatste moment gekocht omdat het oorspronkelijk niet de gewenste auto was voor de reeks. De makers wilden eigenlijk een Porsche 928, maar de constructeur weigerde een cabrioversie van dat model te maken voor de serie. Maar ook de Italiaan moest worden aangepast, omdat acteur Tom Selleck te groot was om erin te kunnen zitten. Thomas Magnum reed in drie modellen: de 308 GTS uit 1978 voor het eerste seizoen, de 308 GTSi uit 1980 voor Seizoenen twee en drie en ten slotte de 308 GTSi Quattrovalvole uit 1984.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten