Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Wat is de impact van de Tesla Passenger Play op de verkeersveiligheid

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-12-2021

In de Verenigde Staten is de NHTSA een onderzoek gestart naar de Passenger Play-functie van Tesla, waarmee de voorste passagier tijdens het rijden spelletjes kan spelen op het centrale multimediascherm.

Tesla Passenger Play

>> UPDATE: Tesla heeft de mogelijkheid om de Passenger Play-functie te gebruiken tijdens het rijden, uitgeschakeld.

De Passenger Play-functie van Tesla waarmee je spelletjes kan spelen op het centrale scherm, ligt onder vuur. De National Highway Traffic Safety Administration is een onderzoek gestart naar wat omschreven wordt als een toepassing die "de bestuurder afleidt en het risico op een ongeval vergroot". Passenger Play bestaat al langer, maar sinds december 2020 kan de voorste passagier die games ook tijdens het rijden spelen. Maar hoe weet je dat het de passagier is die speelt, en niet de bestuurder zelf? Want de autonome rijfunctionaliteiten die Tesla aanbiedt, bieden de chauffeur de mogelijkheid zijn blik wat langer van de weg te houden en zelf te spelen. Althans, dat wordt dus nu onderzocht door de NHTSA. Want volgens de richtlijnen van het Amerikaanse agentschap voor verkeersveiligheid zouden "apparaten aan boord van een voertuig zo ontworpen moeten zijn dat ze niet door de bestuurder gebruikt kunnen worden om inherent afleidende, secundaire taken te vervullen tijdens het rijden".

De NHTSA voert al langer strijd tegen toepassingen die voor afleiding zorgen onderweg, omdat die een steeds grotere factor zouden zijn in de dodelijke ongevallen in de Verenigde Staten. In 2019 zouden 3.149 dodelijke ongevallen hebben plaatsgevonden waarbij de oorzaak direct terug te leiden valt tot een afgeleide bestuurder. Eerder werd Mercedes verplicht om 227 wagens terug te roepen waarvan het infotainmentsysteem niet uitgeschakelde wanneer je begon te rijden en dus gewoon kon blijven surfen en televisiekijken.

Bron: Automotive News

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten