Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Volkswagen Tiguan (2024): De derde generatie getest

Geschreven door Xavier Daffe op

De VW Tiguan is een echt kassucces in een van Europa’s meest felbevochten verkoopsegmenten, een status die generatie drie wil behouden door volop in te zetten op technologie.

Door al in 2007 met de eerste generatie VW Tiguan te komen, had Volkswagen het succes van de SUV goed ingeschat. Het leverde Wolfsburg geen windeieren op: in totaal, en gespreid over twee generaties, werden er intussen wereldwijd al meer dan 7,6 miljoen exemplaren van VW’s compacte SUV verkocht.

De concurrentie in dit segment is echter zodanig moordend dat VW niet op zijn lauweren kon blijven rusten – stilstaan is achteruitgaan, weet je wel… En dus maken we vandaag kennis met de derde generatie van de Volkswagen Tiguan, die het MQB Evo-platform (Modularer Querbaukasten) van de voorganger uit 2014 overneemt. 

Koetswerk en afmetingen VW Tiguan

Qua formaat verandert er niet veel: met zijn 4,54 meter is de nieuwe VW Tiguan welgeteld 3,2 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl er in de breedte (1,84 meter) een halve centimeter bijkomt. Hoogte (1,66 meter) en wielbasis (2,68 meter) blijven zelfs helemaal ongewijzigd.

Review VW Tiguan 2024

Daarmee zit de Volkswagen nog altijd in het hart van zijn segment en is hij qua afmetingen perfect vergelijkbaar met rivalen als de Ford Kuga (4,60 meter), de Hyundai Tucson (4,50 meter) en de Renault Austral (4,51 meter). De verlengde – en nochtans behoorlijk succesvolle – Allspace-zevenzitsvariant van de Volkswagen Tiguan keert niet meer terug. Hij zal volgend jaar worden afgelost door een nieuw model, dat naar alle waarschijnlijkheid de naam VW Tayron krijgt. 

Design en technologie VW Tiguan

Visueel sluit de nieuwe Volkswagen Tiguan aan bij de recente stijlcanon van het merk, zoals die door de ID.-modellen werd uitgezet. Denk onder meer aan erg ranke koplampen (tegen meerprijs voorzien van twee maal 19.200 leds als je voor de superkrachtige HD IQ Light-matrix-ledexemplaren kiest), met eventueel een lichtgevende strip ertussen (net zoals we die ook tussen de achterlichten zien). Het radiatorrooster in de neus is voortaan gesloten, de motor zuigt verse lucht aan via een opening onderaan in de bumper. 

Review VW Tiguan 2024

Je herkent in dat vloeiende lijnenspel elementen van de nieuwe Passat, maar ook van de recent nog gefacelifte Golf, van de Touareg en van de ID.7. Het is met andere woorden duidelijk dat Volkswagen opnieuw probeert een gemeenschappelijk familiegezicht te creëren voor zijn hele gamma. En terloops ook de stroomlijn te verzorgen, aangezien de Cx-waarde van de Tiguan zakt van 0,33 naar 0,28, terwijl het frontale oppervlak amper veranderde. Dat is altijd mooi meegenomen. 

Interieur VW Tiguan

Uiteraard blijven de aanpassingen niet beperkt tot het koetswerk. Ook het interieur is compleet nieuw, met natuurlijk een hoofdrol voor de displays en aanraaktechnologie van het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem. Volkswagen heeft niettemin de forse kritiek die zijn digitale interface te verwerken kreeg in de huidige Golf en eerste ID.-modellen, duidelijk ter harte genomen.

Review VW Tiguan 2024

Zo zijn, net als in de ID.7, de digitale sliders voor de klimaatregeling en het audiovolume nu verlicht. En dat klinkt heel banaal, maar het maakt in de praktijk een wereld van verschil.

Koffer en achterbank VW Tiguan

Behalve bij de basisuitvoering is de achterbank van de nieuwe Volkswagen Tiguan verschuifbaar en kunnen de verschillende delen van de rugleuning in hellingshoek worden versteld. Plaats is er in overvloed: zelfs achter een lange bestuurder blijft nog genoeg beenruimte over. Je voeten kun je onder de voorstoelen schuiven, zelfs als die zich in hun laagste stand bevinden.

Review VW Tiguan 2024

De vroeger al riante koffer kreeg er 37 liter bij, en is nu 652 liter groot. Of toch in de door ons geteste mildhybride eTSI-versie – in de later gelanceerde plug-inhybride blijft daar nog ‘maar’ 490 liter van over. Al is ook dat nog altijd voldoende om van deze VW Tiguan een volleerd gezinswagen te maken.

Infotainment en technologie VW Tiguan

Als bestuurder kijk je uit op een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim, het centrale aanraakscherm op de middenconsole heeft een diagonaal van 12,9 of 15 duim, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Ook hier is de vooruitgang qua ergonomie voelbaar – je hoeft gewoon minder lang dan vroeger naar de basisfuncties te zoeken.

Anderzijds lijkt dat grote scherm niet echt netjes geïntegreerd, maar is het een beetje op het dashboard ‘gesmeten’. En om er goed bij te kunnen, moet je arm helemaal strekken en soms zelfs naar voren leunen in je stoel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn... 

Review VW Tiguan 2024

Gelukkig is er de nieuwe draai-en-drukknop op de middentunnel, à la iDrive bij BMW. Daarmee kun je makkelijk het audiovolume regelen, door de instellingen van de sfeerverlichting scrollen (met keuze uit tien tot wel dertig kleuren, afhankelijk van de versie) of de rijprogramma’s selecteren. Voor de rest is die middentunnel ruim voorzien van opbergvakken.

Het helpt natuurlijk dat de hendel voor de bediening van de gerobotiseerde versnellingsbak die vroeger plaats opeiste, vervangen werd door een draaihendel achter het stuur, qua werking vergelijkbaar met de bediening in de ID.-modellen. Jammer wel dat de algemene kwaliteitsindruk te lijden heeft onder de keuze van sommige materialen: op te veel plekken is nog hard en onaangenaam aanvoelende kunststof gebruikt.

Motoren VW Tiguan

Bij de lancering van de nieuwe VW Tiguan zijn vier motoren beschikbaar: de mildhybride 1.5 eTSI op benzine met cilinderuitschakeling, in een versie met 130 en 150 pk (allebei voorwieltrekkers), en de 2.0 TDI met 150 pk (voorwielaandrijving) en 193 pk (met de vierwielaandrijving 4Motion). In de komende weken en maanden zal het gamma nog worden aangevuld met een vierwielaangedreven tweeliter-TSI met 204 en 265 pk.

Review VW Tiguan 2024

Er is ook sprake van twee plug-inhybrides, die ondanks hun gecombineerde vermogen van 204 of 272 pk altijd voorwieltrekkers zijn. Die PHEV-modellen maken gebruik van een grote batterij van 19,7 kWh, genoeg voor een elektrisch rijbereik van 100 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Maar dat is dus voor later, voor deze test trokken we op pad met de 1.5 eTSI in zijn krachtigste versie. 

Rijgedrag en comfort VW Tiguan

Wat vrijwel meteen opvalt, is de werking van de nieuwe gestuurde schokdemping DCC Pro (een optie van 1.235 euro, waarbij je er meteen ook het elektronische sperdifferentieel XDS bijkrijgt). Die adaptieve dempers hebben andere karakteristieken bij het inveren dan bij het uitveren, zodat ze hun werk nog fijner kunnen doen. Bovendien zijn de onderlinge verschillen tussen de rijprogramma’s (Comfort, Sport, Eco en Individual) veel duidelijker.

In de stand Comfort is de ophanging erg soepel, waardoor ze bijvoorbeeld kasseiwegen netjes verteert, maar dan wel ten koste van het weggedrag: bij het optrekken, remmen en in bochten gaat het koetswerk steigeren, duiken en rollen. Op een bochtiger parcours is de Sport-stand dan ook veel meer aangewezen, al was het maar om misselijkheid bij de passagiers te voorkomen. Ook de voortrein wordt in dat programma voelbaar snediger, gretiger en nauwkeuriger. 

Review VW Tiguan 2024

Los van dat veercomfort heerst over het algemeen ook een rustgevende stilte in het interieur… tot je de viercilinder de sporen geeft. Onder belasting dringt zijn ietwat banale stemgeluid te sterk het interieur binnen, toch voor een model dat zichzelf premiumallures toedicht, zoals Volkswagen doet met deze Tiguan. Toch een lichte teleurstelling, wetende dat de concurrentie – ook uit eigen huis trouwens – op dat vlak snel vorderingen maakt.

Prijs VW Tiguan

Alleen de prijs is minder gezinswaardig: de basisversie met 130 pk sterke 1.5 eTSI staat vanaf 37.100 euro in de catalogus, voor de hier geteste 150 pk-uitvoering moet je verplicht upgraden naar het niveau Life, en bedraagt de instapprijs minstens 44.250 euro.

Verdict VW Tiguan

De nieuwe VW Tiguan heeft de lastige taak in de voetsporen te moeten treden van wat vorig jaar nog de bestverkochte Volkswagen was. Grote schoenen om te vullen dus… Daarvoor schakelt generatie drie over op de nieuwe vormentaal van het merk en zit hij propvol rijhulpsystemen.

De geclaimde opwaardering inzake kwaliteitsindruk en materiaalkeuze waarover Volkswagen het heeft, is ons daarentegen niet opgevallen. Niettemin verzorgt de Tiguan alle aspecten die er een gediplomeerde gezins-SUV van maken: hij is comfortabel, veilig, ruim en heeft een grote koffer. 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars