Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911

De Porsche 911 wordt nooit oud. Zijn jongste facelift brengt niet alleen dagrijlichten met zich mee, maar ook en vooral een rechtstreekse inspuiting en de PDK-versnellingsbak.

Er is op zijn minst één keuze van Porsche die kwaad bloed heeft gezet bij de puristen: het uitrusten van de 911 met een automaat met koppelomvormer. Porsche heeft zich tot dusver beperkt tot een automatische oplossing die veel minder geïnspireerd was dan wat het merk al een kwarteeuw geleden ontwikkeld had voor de racerij, namelijk de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling PDK. De Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK), die geproduceerd wordt bij ZF Sachs, heeft dan ook een lange ontwikkelingsperiode achter de rug. De nieuwe versnellingsbak telt zeven verhoudingen, een automatische stand en een manuele modus met impulsbediening.

Enkele rondjes op het erg veeleisende circuit van Weissach naast een testingenieur van Porsche vertellen ons meer dan een lang discours. Doordat de volgende versnelling systematisch wordt voorgeselecteerd, verloopt het schakelen twee keer zo snel. Dat gebeurt kordaat, maar zonder de minste schok of lastonderbreking. De automatische stand werkt zo goed dat we niet de behoefte voelen om manueel in te grijpen, ook al omdat dat de vloeiendheid van het rijden zou verstoren... De PDK kiest op zijn eentje de juiste versnelling op het juiste moment, terwijl het terugschakelen gepaard gaat met een stoot tussengas. En dat alles vlekkeloos, zelfs wanneer je op het eind van de rechte lijn in zesde aan 215 km/h zit, vervolgens op de (koolstofceramische) rem gaat staan en de Northern Curve aansnijdt.

Verder omvat de Sport Plus-modus een automatische startprocedure (launch control), waarmee je vanuit stilstand bliksemsnel kunt vertrekken (terwijl de motor loeit bij 6.500 o/m). Van alle gerobotiseerde versnellingsbakken die we kennen, met enkele of dubbele koppeling, katapulteert de PDK je het best, het zuiverst, het "elegantst" uit de startblokken, zonder dat je de indruk krijgt dat de koppeling pijn lijdt of dat de versnellingsbak gaat ontploffen. In de stad keerden we terug naar de normale automatische stand, waarin de versnellingen elkaar snel opvolgen als ging het om een economy run... wat ons deed ontdekken dat de PDK beschikt over een zevende verhouding, die niet geselecteerd kan worden in de sportstand. Dat is een overdrive die bedoeld is om het verbruik van de nieuwe rechtstreeks ingespoten boxermotoren te drukken.

U kunt de eerste test van de Porsche 911 nalezen in AutoGids 749 van 9/7/2008.

In dit artikel : Porsche

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars