Zich aanmelden

Zich met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen

U hebt nog geen account?
Schrijf u gratis in.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Ik zoek :

En/Of

En/Of

Gedetailleerde tests

BMW

BMW 6 Reeks - Gedetailleerde tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde tests / BMW 640d GranCoupé

Deze versie is niet meer op de markt

Verbruik gemengd NC
CO2-uitstoot 146 g/km
0 tot 100 km/u 5,40 sec.
1000m vanuit stilstand 24.7 sec.
Kostprijs per km 1,04 €

De 6-Reeks Gran Coupé is lang, maar ook laag en breed, om het dynamisme uit te dragen waarmee BMW zich wil vereenzelvigen. Zo slaat de nieuweling een brug tussen de 6 Coupé en de 7.

Wat onmiddellijk zichtbaar is in het geval van dit derde model uit het 6-Reeks-gamma (na de Cabrio en de Coupé), zijn de ongebruikelijke proporties. De 6-Reeks Gran Coupé is erg lang (5 meter, dus 10 centimeter langer dan een 5-Reeks, maar 7 centimeter korter dan een 7-Reeks), terwijl hij even breed is als een 7-Reeks (1,89 meter), maar 9 centimeter lager (1,39 meter tegenover 1,48). Met zijn lange, brede en lage voorkomen kan hij zijn ware afmetingen goed verstoppen en behoudt hij een gespierde, sportieve uitstraling. Hij heeft trouwens dezelfde wielbasis als een 5-Reeks (2,97 meter), wat betekent dat die 12 centimeter langer is dan die van de 6-Reeks Coupé, maar nog niet zo lang als die van een 7-Reeks of een 5-Reeks Gran Turismo (3,07 meter). Kortom, uit al die cijfers blijkt dat de 6-Reeks Gran Coupé zich positioneert tussen een 5-Reeks berline en een 7-Reeks, wat de mensen van BMW doet zeggen dat het doelpubliek eerder bestaat uit kopers van een Porsche Panamera (4,97 meter) dan uit die van een Audi A7 Sportback of Mercedes CLS, twee modellen die gebaseerd zijn op vertegenwoordigers van een segment lager.

  • Vier comfortabele zitplaatsen
  • Degelijke voorstoelen, rijhouding
  • Aangename achterbank
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Geslaagd aandrijfgeheel
  • Verdienstelijk koffervolume
  • Instap achterin kan beter
  • Toegang koffer kan beter
  • Matig zicht rondom
  • Plaats tussen 5 Gran Turismo en 7?
  • Veiligheids- en comfortuitrusting als optie
  • Beetje luidruchtige motor bij vollast

In het kort

  • 14.00 op 20
    Techniek

    Sinds de komst van de M-dieselversies is deze 40d niet meer de top van BMW's zelfontbrandergamma. Desondanks hoeft hij met 313 pk en 630 Nm weinig concurrentie te vrezen. Met de achttrapsautomaat vormt hij een uiterst dynamisch duo. Die is niet alleen alert, maar schakelt ook zacht en discreet. Doordat hij de motor steeds in het optimale toerentalgebied houdt, staan alle reserves op ieder moment ter beschikking en blijft bovendien het verbruik binnen de perken.

  • 12.00 op 20
    Wegligging

    De grote en zware 6-Reeks Gran Coupé komt verbazingwekkend dynamisch voor de dag... mits je investeert in de nodige opties, die helaas stuk voor stuk een stevig prijskaartje dragen. Met name de actieve ophanging en achterwielsturing bewijzen hier hun diensten. De trekkracht is ondanks het hoge motorkoppel van hoog niveau, tenminste in droge omstandigheden. Het optionele actieve stuur stemt daarentegen niet tot volle tevredenheid en boezemt weinig vertrouwen in.

  • 14.00 op 20
    Veiligheid

    Boven op al zijn rijhulpsystemen kan de Gran Coupé rekenen op een hele waaier aan airbags (alleen de laterale exemplaren achterin en knieairbags ontbreken op het appel). Bepaalde veiligheidsuitrusting blijft echter optioneel, denk maar aan een dodehoekcontrole, een spoorassistent, een actieve snelheidsregelaar of een nachtzichtsysteem. De kwaliteit van het weggedrag en van de verlichting (die optioneel ook weer uitgebreid kan worden) roept echter geen enkele kritiek op.

  • 16.00 op 20
    Comfort

    De optionele gestuurde ophanging doet haar werk uitstekend, met standen die voldoende van elkaar verschillen om door iedereen te worden opgemerkt. Koetswerkbewegingen worden keurig onder controle gehouden en de ophanging filtert goed. De rijhouding is perfect en de optionele sportstoelen garanderen een goede steun en dito comfort. De voldoende gewelfde achterbank is comfortabel en biedt zelfs plaats aan twee grote volwassenen dankzij de onvermoede hoofdruimte.

  • 15.00 op 20
    Praktische kant

    Het voordeel van deze Gran Coupé-variant is niet zozeer zijn laadvolume (460 liter, evenveel als de Coupé), maar wel zijn in twee delen neerklapbare achterbank, waardoor je het laadvolume indien nodig kunt uitbreiden tot 1.265 liter. Niettemin is de koffer nog altijd moeilijk toegankelijk als gevolg van de beperkte hoogte. Ook het zicht rondom is niet optimaal, door de smalle glasoppervlakken. De instap naar achteren stelt op de beperkte hoogte na niet al te veel problemen.

  • 13.00 op 20
    Budget

    De 640d Gran Coupé is een dure auto, maar kan rekenen op een behoorlijke standaarduitrusting, een onberispelijke afwerking en goede dynamische kwaliteiten. Hij kost meer dan een Porsche Panamera Diesel, maar heeft ook een krachtiger motor. Bovendien kan hij uiterst zuinig uit de hoek komen: 8,5 l/100 km is perfect mogelijk. Het is alleen jammer dat de brandstoftank slechts 70 liter kan bevatten, wat het rijbereik beperkt tot zo'n 700 kilometer. De prijs van sommige opties is ontstellend.

BMW 640d GranCoupé
15.00 op 20
Conclusie / BMW 640d GranCoupé

De 6-Reeks Gran Coupé heeft een vloeiende en raszuivere lijn, die opnieuw aanknoopt bij de elegantie van enkele van de mooiste BMW's ooit en die erin slaagt om de imposante werkelijke afmetingen van deze auto te verhullen. In die zin heeft hij zijn naam niet gestolen. Maar dat zou allemaal maar zand in de ogen zijn als dat sterke karakter zich niet zou vertalen op het vlak van het weggedrag. Mits je de juiste opties bijbesteld hebt, is dat echter wel degelijk het geval en blijkt deze pseudocoupé een limousine die erg aangenaam is om mee te rijden en toch comfortabel is. En met deze 40d-motor weet hij als geen ander exuberantie met zuinigheid te verzoenen. Kortom, als er een al een kleine lacune bestond tussen de 5-Reeks en de 7-Reeks, dan vult de 6-Reeks Gran Coupé die perfect op....

Download gratis de volledige detailtest