Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review BMW X2 M35i xDrive (2024) - meer SUV, minder hot hatch

Geschreven door Laurent Blairon op

Ook de nieuwe BMW X2 is er als sportieve M35i, die aangedreven wordt door een 300 pk sterke turbobenzine. AutoGids doet de test.

61.800 €

Design en koetswerkafmetingen BMW X2 M35i

De nieuwe BMW X2 is de jongste coupé-SUV uit München, waarbij de compacte ‘Sports Activity Coupé’ of ‘SAC’ flink groter is geworden. Sterker nog, als je de oude X2 achter de nieuwe zou parkeren, zie je hem gewoon niet meer staan: het huidige model is maar liefst 19,4 centimeter langer en 6,4 centimeter hoger dan de ‘F39’ die hem voorafging.

De BMW X2 veranderde dan ook compleet van look: het profiel van gedrongen shooting brake maakte plaats voor meer gestrekte (en beter gestroomlijnde) en gespierde coupé-SUV-lijnen. BMW wilde een duidelijker onderscheid met de X1, en daarvoor mocht de nieuwe X2 wat ‘extravaganter’ worden, zoals de Duitsers dat zelf verwoorden. Vandaar dus die schuinere voorruit, dat aflopende dak, die specifieke bumpers en koplampen en die motorkap met opvallende welving in het midden.

2024 BMW X2 M35i xDrive

Maar het meest expressieve gedeelte zit hem in de achterpartij. De smallere lichtblokken en de spoiler moeten de gordellijn accentueren, en doen dat op behoorlijk geslaagde wijze. De X2 is ook de eerste ‘kleine’ BMW op het voorwielaangedreven platform die recht heeft op het verlichte Iconic Glow-radiatorrooster. Daarover gesproken: ook die ‘nieren’ zijn anders dan die van de X1.

Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, maar je kunt niet ontkennen dat de X2 een zekere uitstraling heeft. Al doet hij in zijaanzicht ook onvermijdelijk denken aan de Peugeot 408 en nakende Renault Rafale. Waarbij we in het midden laten voor wie die vergelijking het meest flatterend is…

Interieur en koffer BMW X2 M35i

In de dagelijkse praktijk is de BMW X2 met zijn nieuwe formaat in sommige opzichten net dat beetje handiger geworden dan zijn voorganger (zo is zijn koffer met 560 liter onder het bagagescherm een stukje toegenomen), en in andere dan weer net wat minder praktisch (wanneer je zijn 20 centimeter extra tussen twee auto’s moet zien te parkeren, of rechtsomkeer moet maken; meesturende achterwielen zijn er niet voor de ‘kleine’ BMW’s).

Het dashboard is hetzelfde als dat van de jongste X1 en getuigt van een feilloze kwaliteit en ergonomie. Natuurlijk is ook hier het Curved Display van de partij, waarachter het OS9-besturingssysteem draait. De graphics zijn bijzonder hoogstand en de menu’s zijn duidelijk gestructureerd.

2024 BMW X2 M35i xDrive

De optionele M Sport-voorstoelen zitten uitstekend, en ruimte is er voorin in overvloed; achterin is dat voor mensen van 1,80 meter en meer wat minder het geval. Door de kleinere glaspartijen voelt het achter in de X2 sowieso wat meer benepen en donkerder aan dan in een X1.

De winst aan beenruimte ten opzichte van de voorganger is in de praktijk verwaarloosbaar, maar het is op de achterbank wel aangenamer toeven in de X2 dan in de IX2, doordat er hier geen batterijpakket is dat de vloer ophoogt. 

Specificaties en prestaties BMW X2 M35i

De nieuwe BMW X2 wordt beschikbaar met een brede waaier aan aandrijfopties. Hij is er namelijk als elektrische iX2 (204 of 313 pk), als diesel (sDrive18d van 180 pk, binnenkort gevolgd door een xDrive20d van 190 pk) en als benzine: de sDrive20i doet het met een driecilinder van 170 pk, terwijl bovenaan in het gamma de M35i 300 pk uit zijn tweeliter-viercilinder perst.

Daarmee is het gamma perfect vergelijkbaar met dat van de X1; alleen de twee plug-inhybrides ontbreken.

Review BMW X2 M35i

De acceleraties plakken je niet in je je stoel; daarvoor vlakken het hoge gewicht en de verregaande geluiddemping de sensaties te veel uit, maar de X2 M35i blijft zijn snelheid wel stevig opbouwen, tot 250 km/u als je dat zou willen.

Ten opzichte van de 90 kilogram minder zware en 6 pk krachtiger M35i van de vorige generatie moet hij enkele tienden van een seconde toegeven op de sprint van 0 naar 100 (5,4 tegenover 5,1), en die voorganger leek ons ook wat wilder, meer als een hot hatch

Rijgedrag BMW X2 M35i

Voor deze test konden wij beslag leggen op een M35i, die in zijn Frozen Tampa Bay-groen en op zijn optionele twintigduimvelgen (het kan ook nog een maatje groter) helemaal de ‘M-touch’ had. De vier uitlaatpijpen en de koolstofvezel spoiler zijn specifiek voor deze motorversie, net als het radiatorrooster en de buitenspiegels.

2024 BMW X2 M35i xDrive

Vergeleken met de iX2 valt meteen op dat deze M35i voelbaar minder zwaar is – 300 kilogram om precies te zijn. In zijn geheel is deze benzine-X2 expressiever en ruiger dan zijn elektrische tegenhanger. Hoezeer we die zachte en stille kracht van de iX2 ook appreciëren, de sympathieke tweeliter-turbo de vrije teugel kunnen geven, is toch nog van een andere orde. 

Ondanks de adaptieve M-ophanging waarop de M35i standaard rust, wordt de krachtigste benzine-X2 nooit écht sportief, maar hij gaat wel uitzonderlijk vlot de bocht om voor een SUV van 1,7 ton. Het onderstel lijkt tot in de puntjes afgeregeld, met een erg snedige vooras (en dito stuurinrichting) en een achteras die volgt zonder een krimp te geven – of je moet de boel al zwaar gaan forceren.

Verdict BMW X2 M35i

Ondanks een minder originele look die het profiel van de X4 en X6 kopieert, weet de X2 zich toch van dat duo te onderscheiden, voornamelijk door zijn expressieve achterpartij. Deze M35i-versie moet je daarbij eerder zien als een snelle luxe-SUV dan als een écht radicaal-sportieve M. Maar terwijl hij minder heetgebakerd is dan de vorige generatie, zal hij dankzij zijn bijkomende functionele kwaliteiten wel een breder publiek kunnen aanspreken.

Het goede nieuws is ook dat de nieuwe X2 M35i zowaar 1.500 minder duur werd dan zijn voorganger. Met zijn 61.800 euro kost hij ook nagenoeg evenveel als de elektrische iX2 van 313 pk. Misschien toch maar die fiscale overwegingen aan de kant schuiven en jezelf nog een laatste keer een plezier doen?

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW X2

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker