Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Porsche Taycan Turbo GT (2024)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De vernieuwde Porsche Taycan is er ook als extreme, meer dan 1.000 pk sterke Turbo GT. AutoGids doet de test op het Circuito Monteblanco nabij Sevilla.

255.300 €

Concept Porsche Taycan Turbo GT

De krachtigste productie-Porsche uit de geschiedenis is elektrisch. Dit is de nieuwe, enkel als sedan vekrijgbare Turbo GT-variant die de Taycan-serie aftopt met een piekvermogen van 1108 pk. Een elektrombom die net het ronderecord voor elektrische auto's op de Nordschleife en het Amerikaanse circuit van Laguna Seca gevestigd heeft.

In vergelijking met de gewone Turbo S is de Porsche Taycan Turbo GT is niet alleen krachtiger, hij is ook 75 kg lichter - hoewel hij nog steeds meer dan 2,2 ton weegt! - dankzij lichtere 21-inchwielen, koolstofkeramische remmen en een aantal koolstofvezel onderdelen (kuipstoelen, B-stijlbekleding, bovenste spiegelkappen, enz). De Turbo GT wordt standaard ook geleverd met de Active Ride-elektrohydraulische demping, die in realtime de carrosseriebewegingen compenseert -zowel qua koetsduik als -rol. 

Review Porsche Taycan Turbo GT

Om het gewicht nog verder te verlagen, wordt met het Weissach-pack (gratis optie) de achterbank verwijderd, de hoeveelheid geluidsisolerende materialen verminderd en de ramen lichter gemaakt. Voldoende om nog eens 70 kg te besparen en een tiende van een seconde van de 0-100 km/u tijd af te halen (slechts 2,2 seconden), terwijl de topsnelheid stijgt van 290 naar 305 km/u. De Weissach heeft ook een vaste spoiler van carbon die tot 220 kilo downforce genereert. 

De Porsche Taycan Turbo GT is uitgerust met de twee motoren van de Turbo S, zij het met een verdere verfijning: de omvormer (met siliciumcarbide halfgeleidermateriaal) biedt een maximale stroom van 900 ampère, tegenover 600 voor de Turbo S. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 789 pk. Met launch control stijgt dit tot 1.034 pk gedurende tien seconden en kan zelfs worden verhoogd tot een piek van 1.108 pk gedurende twee seconden tijdens bijvoorbeeld stop-start rijden.

Rijgedrag Porsche Taycan Turbo GT

Hoewel gehomologeerd voor de openbare weg, ontdekten we de Turbo GT op het Monteblanco circuit, in de regio Sevilla. Wat de foto's niet laten zien, is dat het op de dag van ons bezoek stortregende. Dat maakte de test extra pittig...

Loss geht's: met de 'Sport Plus'-modus ingeschakeld, linkervoet op de rem en rechtervoet op het gaspedaal. Het sein voor de launch control om de Turbo GT uit de startblokken te doen vliegen. De maag draait en de kruin stempelt de hoofdsteun. Zo moet het dus voelen achter het stuur van een Formula E! Je hoeft overigens niets te doseren: de elektronica regelt alles. Gelukkig maar...

Er wachten ons immers 4 rondjes over dit ondergelopen circuit. Gezien het overvloedige vermogen belooft dat een calvarie te zullen worden. Ware het dus niet dat er een elektronisch vangnet klaarstaat om de Turbo GT in goede banen te leiden en te houden (als je de hele zwik tenminste niet deactiveert).

Review Porsche Taycan Turbo GT

Al heb je als chauffeur uiteraard ook nog heel wat van de teugels in handen. Te snel accelereren uit een bocht jaagt bijvoorbeeld altijd een daver door het stuur. Maar wacht je tot de wielen recht staan, dan trakteert de Turbo GT op een duivelse efficiëntie. 

Heb je dan bijkomend de peddel aan de rechterkant van het stuur beroerd - wat de 'Attack'-modus activeert - dan knalt de Porsche nog een hele zucht sneller weg uit die haakse. In die stand ziet het vermogen zich namelijk opgevoerd van 789 naar 952 pk. In dit gegeven het maximum dat je kan krijgen na de opstart. Een behoorlijk indrukwekkend vermogen dat echter nog altijd een heel stuk verwijderd is van de opgegeven 1108 pk die oorspronkelijk werd gecommuniceerd.

Review Porsche Taycan Turbo GT

In de bochten ben je dankzij de precisie van het stuurwiel één met de voorkant. Het goed uitgebalanceerde chassis corrigeert met gemak elk exces, terwijl de actieve ophanging, het achterdifferentieel met torque vectoring en de achterwielsturing zorgen voor wendbaarheid. Ondanks dus het overgewicht. 

In de stromende regen bleek het wel net iets moeilijker om de juiste hoeveelheid remkracht te vinden en het exacte blokkeerpunt te voelen. Door het regeneratieve remsysteem is het gevoel van het rempedaal minder natuurlijk dan dat van een Porsche met verbrandingsmotor. Maar, het ding doet wel wat het hoort te doen: de waanzinnig vitesse uit de Turbo GT halen. Opnieuw en opnieuw en opnieuw.

De grip wordt verder verzorgd door de nieuwe P-Zero R's van Pirelli. Optioneel kan je de Turbo GT zelfs uitrusten met de al even nieuwe P Zero Trofeo RS-semi-slicks van de Italiaanse bandenboer. Een upgrade waar we op deze regenachtige dag toch maar voor bedankten

Verdict Porsche Taycan Turbo GT

Deze Turbo GT is zowel onthutsend als adembenemend. Vooral het gemak en de efficiëntie waarmee hij 1.000 pk op het asfalt loslaat (zelfs als dat nat is...) doet de mond openvallen. En dat dus ondanks zijn (over)gewicht! 

Anderzijds kan je je afvragen wat de zin is van een dergelijke prestatiepotentieel op de openbare weg waar door de gelimiteerde snelheden deze Porsche nooit zijn toegevoegde waarde kan tonen. Een vaststelling die echter niets afdoet aan de technologische hoogstand die opnieuw wordt geëtaleerd.

Zie deze Porsche Taycan Turbo GT als een soort showcase waarmee ze in Zuffenhausen eens te meer bewijzen dat ze er nog altijd weten hoe je een sportieveling bouwt. Ongeacht door wat die dan wordt aangedreven.

 

In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker