Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche Panamera

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-11-2008

Het is zover. De vierdeurscoupé van Porsche (die eigenlijk vijf deuren heeft) wordt onthuld. De Panamera is een auto met een uitgesproken identiteit geworden.

De Panamera is onbetwistbaar een "gezins-911" geworden. De Porsche-bloedverwantschap en de uiterlijke verwijzingen naar de legendarische coupé zijn overduidelijk. Een kleine verrassing is dat de vierzitter een vijfdeursmodel is. Die slimme vondst is te danken aan huisontwerper Michael Mauer, die eerder al de jongste generatie van de 911 tekende. De afmetingen van de auto zijn uniek. Hij is 4,97 meter lang en heeft een wielbasis van 2,92 meter, maar hij is vooral erg breed: 1,93 meter. En dankzij zijn relatief beperkte hoogte van 1,42 meter staat hij mooi op de weg met een Cx van 0,29 en de lichaamsbouw van een coupé, maar dan op een grotere schaal. Onder de motorkap vooraan zijn Cayenne-krachtbronnen te vinden. Geen zescilinderboxers dus, maar een V6 en twee V8'en.

Alle motoren doen een beroep op directe injectie. De instapper van het gamma is de VR6 van 3,6 liter die is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak in zowel de Panamera (achterwielaandrijving) als de Panamera 4 (vierwielaandrijving). Die laatste neemt het PTM (Porsche Traction Management) over met een actieve koppeling met elektromagnetische bediening. De S en 4S doen een beroep op de V8 van 4,8 liter, terwijl de Turbo een drukgevoede versie van datzelfde blok gebruikt. De vermogens zijn op dit moment nog niet definitief vastgelegd, maar zouden tussen 300 en 500 pk komen schommelen. Uiteraard staat ook de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling op het programma, die afhankelijk van de versies standaard is of een optie en die volgens Porsche 90 procent van de auto's zal uitrusten. Naar alle waarschijnlijkheid zal vanaf de lancering eind 2009 of begin 2010 een full hybrid-versie op het programma staan.

Deze auto, die zich profileert als een rivaal voor de BMW 7-Reeks, Mercedes S-Klasse en CLS en Maserati Quattroporte (en later eventueel de toekomstige Aston Martin met vier deuren en de Lamborghini Estoque) wijdt een volledig nieuw en specifiek platform in. De Turbo staat standaard op luchtveren, de andere versies op een actieve stalen ophanging met PASM (Porsche Active Suspension Management). Porsche kondigt trouwens een nieuw actief achterdifferentieel aan, zonder daar op dit moment in detail op in te gaan. Verder is deze auto ontworpen om ruim plaats te bieden aan vier volwassenen. Die kunnen ook hun bagage meenemen, want de koffer kan 450 liter bevatten. Koppels kunnen de achterbank neerklappen om zo een nog groter en perfect plat laadvlak te krijgen. En nu we het toch over de praktische kant hebben: er is als optie een elektrisch wegklapbare trekhaak voorzien. Ongetwijfeld om de 911 GT3 op een aanhangwagen naar het circuit te kunnen voeren...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten