Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A6

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-08-2008

De A6 krijgt een opfrisbeurt. Bovendien worden ook de motoren en het onderstel onder handen genomen, net zoals het MMI-bedieningssysteem.

De « nieuwe » A6 werd onthuld in Moskou en werd iets langer, smaller en nagenoeg even hoog als het huidige model. De esthetische verschillen zullen de fans van het merk met de ringen onmiddellijk in het oog springen: gewijzigd radiatorrooster, hertekende luchtinlaten, nieuwe mistlampen, andere achterlichtblokken en volledig herwerkte bumpers, vooral op de berline. Die laatste heeft bovendien een aërodynamisch "lipje" op de koffer. Ook het interieur werd onder handen genomen, met nieuwe materialen. Het MMI beschikt bovendien over een nieuwe joystick. Onder de motorkap is de keuze erg breed, met benzine- en dieselmotoren, allen met directe injectie met vermogens van 136 pk (2.0 TDIe) tot 435 pk (S6) uit vier, zes of acht cilinders. Het aanbod omvat onder andere de gloednieuwe 3.0 TFSI, een V6 met compressor maar zonder turbo. Ten slotte is als optie een S-Line Pack verkrijgbaar om de auto een dynamischere look te geven, vooral door hem 30 millimeter te verlagen.

Het onderstel had recht op enkele aanpassingen. Zo werden de voorste schokdempers vergroot. Verder werd de ijking van het onderstel volledig herwerkt door de ingenieurs. Daardoor zou de A6 comfortabeler moeten zijn terwijl hij toch sportief blijft. Als optie is een hydraulisch adaptief systeem verkrijgbaar met drie dempingsprogramma's. De uiteraard alomtegenwoordige technologie omvat talrijke rijhulpsystemen, waaronder een dat eventueel langs achteren naderend gevaar aankondigt via een signaal in de binnenspiegel. De optionele bixenonlampen worden aangevuld met nieuwe led-dagrijlichten.

Het motorenpalet van de A6 werd uiteraard herbekeken in het licht van de huidige bekommernissen rond verbruiksreductie. De basisbenzinemotor is de 2.0 TFSI met 170 pk (125 kW). Vervolgens staan twee 2.8 V6 FSI's met 190 en 220 pk (140 en 162 kW) op het programma met de variabele distributie Audi Valvelift System. De V6 van 220 pk is gekoppeld aan een Multitronic-versnellingsbak met continu variabele overbrenging. Dan is er nog de volledig nieuwe 3.0 TFSI met compressor die 290 pk (213 kW) en 420 Nm levert en die aan een Tiptronic-automaat is gekoppeld. De op een na krachtigste motor is de 4.2 V8 van 350 pk, die de S6 nog boven zich moet dulden. Die wordt nog steeds aangedreven door een rechtstreeks ingespoten 5.2 V10 met 435 pk (320 kW). Onder de diesels is er van de viercilinder 2.0 TDI een versie met 136 pk (110 kW) en een met 170 pk (125 kW). De A6 is ook verkrijgbaar met een common rail met een inspuitdruk van 1.800 bar op de 2.7 TDI met 190 pk (140 kW) en de 3.0 TDI met 240 pk (176 kW). Die ontwikkelen respectievelijk 380 en 450 Nm. De 2.0 TDI van 136 pk ten slotte wordt aangeboden in de A6 2.0 TDIe, een basisversie met ecologische roeping die slechts 5,3 l/100 km verbruikt en daardoor slechts 139 gram CO2 per kilometer uitstoot. De Quattro-vierwielaandrijving met Torsen-middendifferentieel ten slotte is verkrijgbaar op alle versies met meer dan 190 pk.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten