Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Jaguar XF

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-04-2011

Dankzij een restyling komt de Jaguar esthetisch dichter bij de XJ te staan. Voortaan zal de basis-XF met een viercilinder-diesel uitgerust worden. Die 2.2 is gekoppeld aan een achttrapsautomaat en een stop-startsysteem.

De Jaguar XF kreeg een opsmukbeurt en beantwoordt nu aan de nieuwe huisstijl, die ingezet werd door de XJ. De dagrijlichten verraden meteen dat het om een Jaguar gaat, voor 's nachts is er xenonverlichting. Achteraan zijn de ledlichten verlengd tot in het midden van de koffer. De topversie XFR krijgt een specifieke behandeling die zijn sportiviteit benadrukt.

De grote innovatie bevindt zich onder de motorkap, waar een viercilinder zijn intrede doet. De 2.2-turbodiesel ontwikkelt 190 pk en 450 Nm (in België zal een versie met 163 pk beschikbaar zijn). Hij wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF-makelij. Een andere primeur voor het merk is het stop-startsysteem dat de motor stillegt bij het stilstaan. Met deze motor sprint de XF van 0 naar 100 km/h in 8,5 seconden. De topsnelheid ligt op 225 km/h. Jaguar claimt een normverbruik van 5,4 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 149 g/km. Dat moet de XF een rijbereik van 800 kilometer geven. De drieliter-V6-diesel gebruikt voortaan ook het stop-startsysteem en ziet zo zijn CO2-uitstoot met 10 g/km dalen, tot 169 g/km (6,3 l/100 km).

In het interieur werden vooral de stoelen aangepakt. Ze werden herwerkt om de inzittenden meer steun te geven. Het 7 duim grote aanraakscherm blijft het zenuwcentrum van de afstellingen en functies, maar eronder zijn shortcutknoppen toegevoegd. Het audiosysteem werd eveneens gemoderniseerd. De topversie, van de hand van de Britse specialist Bowers & Wilkins, heeft een vermogen van 1.200 watt en telt 17 luidsprekers. Qua connectiviteit heeft de XF nu twee USB-poorten, waarvan één voorbehouden is voor een iPod.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten