Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Proefproject kilometerheffing

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-02-2012

In Leuven werd onlangs een proefproject met kilometerheffing georganiseerd. Meer dan de helft van de automobilisten paste zijn rijgedrag aan in functie van de tarifering.

Automobilisten uit de regio rond Leuven die zich als vrijwilliger hadden opgegeven, gebruikten een via GPS werkend systeem dat was gekoppeld aan een kilometerbelasting. De kostprijs per kilometer varieerde in functie van het parcours en het uur. De bedoeling van het hele project was het analyseren van het gedrag van pendelaars en bestuurders in een scenario waarbij er een kilometertaks zou ingevoerd worden. De resultaten staan buiten kijf, met een duidelijk merkbare verandering in de rijgewoonten van de bestuurders.

Tijdens de proefperiode paste meer dan de helft van de automobilisten zijn traject aan. Zo vermeden ze de (duurdere) piekuren in bijna 60 procent van de tijd. Op de (duurdere) lokale wegen werd zelfs een vermindering van 5 procent opgemerkt qua verkeersintensiteit. Wanneer de taks weer werd opgeheven, verviel driekwart van de bestuurders weer in hun oude gewoonten. De studie toonde ook aan dat alternatieven als het openbaar vervoer en de fiets door de kilometerheffing vaker overwogen werden dan voordien.

De precieze kostprijs van de taks per kilometer kan berekend worden door een systeem met GPS-technologie dat via mobiele telefonie verbonden is met een server. Elke deelnemer werd op die manier op de hoogte gehouden van de fictieve tarifering met behulp van een kastje op het dashboard en statistieken die via mail worden doorgestuurd.

Tijdens de test, die liep van september 2011 tot januari 2012, werden in totaal 11.000 verplaatsingen afgelegd, samen goed voor ongeveer 100.000 km. Het proefproject was een initiatief van de stad Leuven en een samenwerkingsverband tussen IBM, Mobistar, Magicview, NSL, NXP, Touring en Transport and Mobility Leuven (TML).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten