Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Wallonië wordt dan toch geen grote lage-emissiezone vanaf 2025

Geschreven door Thibault Jacques op 26-04-2024

Met unanimiteit van stemmen besliste het Waalse Parlement om de plannen om Wallonië vanaf 2025 in een grote lage-emissiezone (LEZ) te veranderen te schrappen. Maar.... dat wil niet zeggen dat er geen nieuwe LEZ-beperkingen komen.

In 2019 werd er een wetsvoorstel gestemd dat het Waalse Gewest zou veranderen in een grote lage-emissiezone die wagens met Euronorm 3 (of lager) zou weren. Aanvankelijk was er sprake van 2023, maar uiteindelijk zou de regeling ingaan op 1 januari 2025. Maar dat circus gaat niet door, want het Waalse Parlement stemde een decreet dat die verregaande LEZ-plannen volledig schrapt. En dat met unanimiteit van stemmen.

Waals minister van Leefmilieu Céline Tellier (Ecolo) stelt dat het grootste deel van de vervuiling (vooral van stikstofdoxide) afkomstig is uit de steden, waardoor het geen zin heeft om het volledige Waalse Gewest in een lage-emissiezone te veranderen. Bovendien zou dat algemene verbod op vervuilende wagens vooral de plattelandsbewoners treffen, mensen die niet altijd over de financiële slagkracht beschikken om hun auto in te ruilen voor een recenter, minder vervuilend exemplaar. Bovendien zijn er nauwelijs valabele alternatieven, want van een performant openbaar vervoer of een uitgebreid laadnetwerk is in Wallonië geen sprake.

Toch nieuwe lage-emissiezones?

De beslissing van het Waalse Parlement om de plannen om Wallonië in een gigantische lage-emissiezone te herschapen volledig te schrappan, wil evenwel niet zeggen dat er geen nieuwe LEZ ingesteld kunnen worden. Die beslissing ligt immers bij de lokale overheden (net zoals in Vlaanderen, een mogelijkheid die zowel Antwerpen als Gent geactiveerd hebben). Het zou dus best kunnen dat gemeente X of stad Y alsnog beslist een lage-emissiezone in te stellen, maar die kans achten we bijzonder klein.

Eerder beslisten ook Antwerpen en Gent om de regels voor hun lage-emissiezones te versoepelen, sinds 27 april 2024 worden zowel de vrijstellingen als de sociale tarieven voor de LEZ er uitgebreid, bijkomende maatregelen waarmee deze steden willen voorkomen dat een bepaald percentiel bezoekers uitgesloten geraakt. Ook hier spelen dus sociale factoren, met een beleid dat vooral de zwakkeren buiten de stadsgrenzen moet beschermen. Ook de strengere regels voor oldtimers zijn inmiddels bijgesteld.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten