Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Rijden in het buitenland

De verkeersregels in de verschillende Europese landen verschillen lichtjes van land tot land. Toch zijn er een aantal basisprincipes die in elk land hetzelfde zijn.

Voor het Belgische rijbewijs geldt het principe van wederzijdse erkenning. Met uw Belgische rijbewijs hebt u dus het recht om in andere Europese landen met de auto te rijden. Hetzelfde principe is van toepassing op de groene verzekeringskaart. De landen die worden gedekt door de verzekering, staan vermeld op de kaart. In geval van twijfel kunt u steeds contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij.

Als u van plan bent om te rijden in een land buiten de Europese Unie, dan hebt u een internationaal rijbewijs nodig. U kunt dit aanvragen op het gemeentehuis. Het kost 16 euro en is drie jaar geldig. Als u naar het buitenland rijdt met een auto die niet van u is, dan moet u een document bij zich hebben waarop staat dat de eigenaar toestemming gaf om de auto te gebruiken.

Ga direct naar links rijden - winterweer

Verkeersreglement

De verkeersregels zijn in de meeste Europese landen in grote lijnen gelijk. In alle lidstaten van de Europese Unie moeten alle inzittenden een autogordel dragen, is het verboden om als bestuurder niet handsfree te bellen en mag u niet rijden onder invloed van alcohol. In de meeste landen geldt een maximum van 0,5 gram alcohol per liter bloed (0,5 promille). In Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk is dat 0,8 gram. Jonge bestuurders worden soms strenger aangepakt en bepaalde Oost-Europese landen voeren een zerotolerancebeleid. Houd er ook rekening mee dat u in sommige landen - en niet alleen in Scandinavië - altijd en overal met de lichten aan moet rijden en dat in Europa verschillende systemen voor wegentol van kracht zijn.

Vergeet ook niet dat in zowat alle landen (minstens) even streng op snelheid wordt gecontroleerd als in België. In dat opzicht is het goed om te weten dat de maximumsnelheid van land tot land kan verschillen. Op Noorwegen (dat met een limiet van 90 km/h erg streng is), Zweden (110 km/h), het Verenigd Koninkrijk (112 km/h) en Polen (140 km/h) na bedraagt de maximumsnelheid op de snelwegen overal in Europa 120 of 130 km/h. Op een groot stuk van het Duitse snelwegennet geldt een richtsnelheid van 130 km/h, maar mag u sneller rijden tenzij anders aangegeven. Bij regenweer mag u slechts 110 km/h rijden op de snelwegen in Frankrijk en Luxemburg, terwijl de snelheidslimiet in Finland tijdens de winter 100 km/h bedraagt.

De meest courante maximumsnelheid op Europese secundaire wegen bedraagt 90 km/h, maar in Zweden is dat 70 km/h, in Finland, Nederland en Zwitserland 80 km/h, en in Duitsland en Oostenrijk 100 km/h. In de bebouwde kom geldt zowat overal in Europa een snelheidsbeperking van 50 km/h, al wordt in sommige landen een andere maximumsnelheid aangekondigd bij het binnenrijden van de bebouwde kom. De borden die grens van de bebouwde kom aangeven, verschillen overigens van land tot land (wit, geel, groen of blauw). Bij het oversteken van de landsgrens vindt u, zeker op de grote wegen, een informatiebord met daarop de voornaamste snelheidsbeperkingen.

Links rijden

In het Verenigde Koninkrijk, Ierland, Cyprus en Malta wordt links gereden. Wees er dus extra aandachtig, want met uw eigen auto hebt u een beperkter zicht doordat het stuur ook links staat. De koplampen van uw auto zijn afgestemd op rechtsrijdend verkeer. Als de lichtstraal niet wordt aangepast, kunnen tegenliggers verblind worden. In verschillende autowinkels kunt u koplampstickers kopen die dat euvel verhelpen.

Met de Europese eenmaking is de samenwerking tussen de verschillende politiediensten verbeterd, waardoor ook boetes die u in het buitenland krijgt, betaald moeten worden. Als u ter plaatse rechtstreeks van een agent een boete krijgt, dan moet u als buitenlander meteen cash betalen. Vraag in dat geval steeds een betalingsbewijs. In de andere gevallen zal de boete per post verstuurd worden en kunt u die met een internationale overschrijving betalen.

Winterweer

Voor winterweer bestaan er speciale winterbanden, die door hun samenstelling de veiligheid in koude of natte weersomstandigheden verhogen (zie ook ons artikel over banden). In sommige Europese landen, zoals Finland of Slovenië, is het in de winter verplicht om met aangepaste banden te rijden. In andere landen kunt u bij een ongeval aansprakelijk gesteld worden als u niet met winterbanden rijdt.

De profieldiepte van een winterband moet in Frankrijk en Oostenrijk minimaal 4 millimeter bedragen om een bergpas te mogen oprijden. Op verschillende plaatsen is het verplicht om met sneeuwkettingen te rijden. Dat wordt gesignaleerd met blauwe borden. Sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen en er zijn dan verschillende snelheidsbeperkingen van toepassing. (Meer info hieromtrent vindt u in ons artikel over rijden in de winter)

Kortom, wie vertrekt naar het buitenland, informeert zich best eerst grondig over de specifieke verkeersregels en voorschriften voor dat land. Daarvoor kunt u terecht bij de verschillende automobielclubs die ons land telt, of bij de officiële websites van het land in kwestie.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten