Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2014: Piet Andries

Het autojaar zit er bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redactie op te lijsten. Vandaag blikt redacteur Piet Andries terug op 2014.

AUTO VAN HET JAAR: BMW i8

Nee, hij is niet zonder weerga. Zet hem naast rassporters als een Porsche 911 of de spatnieuwe Mercedes AMG GT en hij worstelt om dezelfde rush door de bloedbanen te stuwen. Maar hij verdient zijn titel van Auto van het Jaar omdat hij de overgang naar de toekomst zo treffend belichaamt. Dat heeft op zich een bijzondere aantrekkingskracht, los van het feit dat de technologie weldoordacht in elkaar steekt. We hebben ons altijd eens Marty McFly uit Back To The Future willen voelen en ongetwijfeld is de i8 de wagen die ons het dichtst bij die filmrol brengt. We sluiten een kettingreactie niet uit.

BMW_i8

Ook flink meegevallen: de Lamborghini Huracan LP610-4 , de Porsche Macan, de Twingo.

BEAUTY VAN HET JAAR: JAGUAR F-TYPE COUPE

De Roadster was al een toonbeeld van kunstacademische smaak en esthetica, de coupé doet daar nog een schepje bovenop. Jaguar kan niet stoppen met zijn verwijzingen naar de mythische E-Type, maar eigenlijk is dat overbodig. Los van alle retroverwijzingen is de F-Type Coupe gewoon een bloedgeil ontwerp waarop zelfs een Maserati GranTurismo verliefd zou worden.

F-Type-Coupe

Ook bijzonder mooi: de Mercedes S Coupé, Audi TT, Jeep Renegade.

LOLBROEK VAN HET JAAR: CATERHAM 1.0 ECOBOOST

2014 was het jaar waarin ik voor het eerst aan boord van een Caterham kroop. In de waan dat een Lotus Elise al een radicalisering van het motto less is more voorstelde, is de Caterham onversneden en rauw tot in het kwadraat. Zoals in 'afzien leidt tot plezier van de bovenste plank'. De wind kruipt in je wangen, en de snelheid striemt je voorhoofd als een zweep, je linkervoet vecht tegen de koppeling en in het begin denk je permanent dat je in de volgende bocht een draai rond je oren van de achterkant gaat krijgen. Maar als je het eindelijk voor elkaar krijgt, is de beloning gigantisch. En hierin voelt een driecilinder zo krachtig als een zespitter.

Caterham-10-Ecoboost

Ook verrassend leuk: Peugeot RCZ R (op circuit), de Aston Martin Rapide S en de Porsche 918 Spyder

TELEURSTELLING VAN HET JAAR: JEEP CHEROKEE

Het uiterlijk polariseert, maar een moedige pen gaan we niet gauw op de vingers tikken. Het is de nochtans veelbelovende negentrapsautomaat die zijn verwachtingen niet inlost, evenals de stuurbekrachtiging en de nogal onbehouwen afstelling van de elektronica. De Cherokee zou het kruit moeten zijn dat op Duitse SUV's kan schieten. Intrinsiek is dat potentieel er wel, maar de kwaliteitscontrole heeft het laten afweten. Het idee is goed, en het gemaskerd bal aan verschillende aandrijvingen is dat ook, maar de puzzel past niet in elkaar.Ook

Jeep-Cherokee

Ook wat tegengevallen: de SsangYong Rodius, de Audi A3 Cabrio, de Ford Ecosport.

BELOFTE VOOR VOLGEND JAAR: HONDA CIVIC TYPE-R

De spoiler ziet er uit als het gewei van beëlzebub, de naam is synoniem voor drammende doch handelbare pret en het aura is cooler dan de voorspelbare reputatie van de GTi's waartegen hij uitkomt. Al zal de legende ook moeten opboksen tegen zichzelf om boven de norm uit te stijgen. We zitten alvast op het puntje van onze stoel, met het mes tussen de tanden terwijl er een banzaïkreet in onze strot zit te kriebelen.

Honda_Civic-TYpe-R

Ook blinkend van belofte: Mazda MX-5, Audi A4, Ford Mustang.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten