Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2016: Alain Devos

Geschreven door Alain Devos op 26-12-2016

Het autojaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag bijt hoofdredacteur Alain Devos de spits af met zijn terugblik op 2016.

Net als de vorige jaren, blikt de AutoWereld-redactie nog een keer terug op 2016 aan de hand van ieders persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden en nog heel wat ander autoplezier. De volgende dagen vertellen Piet Andries, Steven Appelmans, Hans Dierckx en Klaas Janssens hun verhaal, op deze tweede kerstdag geeft Alain Devos het startschot.

Auto van het Jaar: Alfa Romeo Giulia

De Alfa Romeo Giulia won onze Auto van het Jaar-verkiezing (zie ons huidige AutoWereld-nummer voor een uitgebreid verslag), daar kan ik me wel mee verzoenen. Zelfs al was de Hyundai Ioniq mijn persoonlijke nominatie. Maar als het over rijplezier, emotie, passie en nog wat aanverwante dingen gaat, kan ik ook niet om de comeback van de Italianen heen. De Giulia rijdt zo leuk dat je hem zelfs zijn kleine kantjes makkelijk vergeeft. Een ‘echte’ Alfa.

Ook sterk: die Hyundai Ioniq dus, maar ook de Jaguar F-Pace, de nieuwe generatie SUV’s van de Volkswagen-groep (Tiguan, Seat Ateca en Skoda Kodiaq) en de Peugeot 3008. Van een geslaagde metamorfose (van brave monovolume naar stoere SUV) gesproken. Straks word ik toch nog fan van het genre…

Beauty van het Jaar: Jaguar I-Pace

Akkoord, deze Jaguar I-Pace is nog geen productiemodel. Maar als de Britten daar eind volgend jaar mee klaar zijn, zal het eindresultat echt niet zoveel meer verschillen van deze concept. Een bloedmooie elektrische SUV met een grote autonomie, wat denken ze daar in Duitsland van? En bij Tesla?

Ook mooi: Bij de sportwagens zeker de Aston Martin DB11, ook al moest ik even wennen aan het ‘nieuwe’ design. En bij de concepts natuurlijk de 5,7 meter lange en echt geweldige Mercedes-Maybach 6. Ik vind hier graag ook nog een subcategorie uit, die van de mooiste racewagens. Met de Ford GT als (ook in Le Mans) grote winnaar!

Lolbroek van het Jaar: Ford Focus RS

De Alfa Romeo Giulia is hier al in een andere categorie gepasseerd. En trouwens, qua nog enigszins betaalbaar rijplezier moet je wel bij de Ford Focus RS uitkomen. En als het nog wat minder moet kosten, is er de Fiesta ST. Maar die gaat binnenkort met pensioen.

Ook leuk: Zowat al het nieuwe gebroed (en dat is wel nogal wat) uit de AMG-stal van Mercedes, de nieuwe Porsche 718 Cayman en Boxster (ja, zelfs met de viercilinders) en voor wat ‘gewonere’ behoeften ook wel de nieuwe Peugeot 3008 en Renault Scénic. Wegens én de looks én de functionaliteit én zelfs enig rijplezier. Maar echte lolbroeken zijn dit natuurlijk niet.

Teleurstelling van het Jaar: Duits premiumdesign

Hoe geweldig de nieuwe BMW 5 en de eerder op het jaar al gelanceerde Mercedes E ook zijn, hoe groot de stap voorwaarts van de jongste Audi Q5-generatie ook is, ik vind dat de drie Duitse premiummerken eindelijk wél eens wat meer risico’s inzake design mogen nemen. Want de nieuwe 5 lijkt op de oude, de nieuwe E is een iets grotere kopie van de C (of een kleinere van de S) en de Q5 heeft bredere wielkasten nodig om hem van zijn voorganger te kunnen onderscheiden. Als ze het nu eens alle drie tegelijk zouden doen, de grote Duitse designrevolutie inluiden?

Ook teleurstellend: Geen auto’s meer, ook al zou ik er nog wel enkele kunnen ‘selecteren’, wel (bedrijfs)politiek. Deze die er voor zorgde dat zowat tegelijk de schitterende en vooral heel succesvolle raceprogramma’s van Audi (WEC) en Volkswagen (WRC) werden stopgezet.

Belofte voor volgend jaar: WRC

Zelfs zonder Volkswagen belooft 2017 een schitterend jaar te worden voor de rallysport. Thierry Neuville en Hyundai dromen luidop van de wereldtitel, Citroën en Toyota maken hun comeback en M-Sport wist viervoudig kampioen Sébastien Ogier in een van de Ford Fiesta’s te krijgen. Maar bovenal: wat ziet die nieuwe generatie WRC-auto’s er toch wel geweldig uit. Met heel agressievere looks, een pak meer vermogen, een centraal differentieel…

Ook uitkijkend naar: De prestaties van Stoffel Vandoorne in de McLaren-Honda, natuurlijk. En toch ook wel (weer) naar die van de in 2016 tegelijk geweldig snelle en af en toe blunderende Max Verstappen. Om terug naar de 'gewone' auto’s te keren: ik kijk ook wel uit naar de nieuwe Opel Insignia, de Alfa Romeo Stelvio, de Ford Fiesta… En natuurlijk die knappe Jaguar I-Pace waarover ik het eerder al had. DS zou ook met groot nieuws komen.

Alains terugblik op 2012

Alains terugblik op 2013

Alains terugblik op 2014

Alains terugblik op 2015

 

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten