Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2019: Piet Andries

Geschreven door Piet Andries op 29-12-2019

Het autojaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Piet Andries terug op 2019.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2018 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Eindredacteur Piet Andries neemt de draad op waar Hans Dierckx die liet liggen, morgen volgt de terugblik van Klaas Janssens.

Auto van het jaar 2019: Tesla Model 3

Veel strubbelingen en veel vertraging. En zo leek de Model 3 al passé nog voor hij dit jaar goed en wel band aan wal zette in Zeebrugge. De voortekenen waren niet gunstig en toch heeft de Model 3 niet nagelaten te imponeren. En niet alleen bij mij. Ik ken Tesla-haters met een plotse genegenheid voor het merk exact nadat ze met een 3 hebben gereden.

Het ligt eraan dat de kleinste Tesla niet op een schaalverkleining van de S is uitgedraaid. De auto rijdt anders en spits, de verder uitgedokterde ergonomie zet alweer een paar belangrijke stappen richting ideale wereld, het laden proberen de Amerikanen als geen ander te verzachten en bovenal heeft de concurrentie uit de gevestigde wereld, ondanks alle voorbereiding, niet beter weten te doen. Elon Musk trekt de stekker uit de vaststelling dat Amerikaanse automerken per definitie achterophinken. Nog maar eens. De muizen liggen wel dood in de kast van de boekhouding, daar is nog werk aan de winkel.

Ook genomineerd: Porsche Taycan, Mazda 3 hatchback (vooral als Skyactiv-X), Ferrari F8 Tributo

Beauty van het jaar 2019: Karma Automotive SC2

Henrik Fisker is een succesje gegund. Met de originele Karma wist hij al de voltallige architectengilde achter zich te scharen - altijd een veeg teken - tot het zaakje financieel kapseisde. De pen van Henrik is al die tijd later allerminst opgedroogd, zo getuige zijn wederopstanding met de Karma Automotive SC2. Een afgrijselijke naam voor een betoverend mooie concept. Bovendien is het niet zomaar een nekkendraaier zoals het Handboek voor Grote Autodesigners er dertien in een dozijn tellen. Die sierlijke vleugeldeuren - als de lange benen van een blondine uit een ZZ Top-clip -  die helemaal naar achteren verschoven cabine - een beetje Ginetta toch? -, die carbonkooi, zo verpak je dus een stel wielen waarvan je plots denkt dat het 2050 is. En de stijl breekt resoluut met de eerste Karma. Doen, Henrik, doen.

Ook om van te likkebaarden: Lotus Evija, Aston Martin Valhalla, Mazda 3 Hatchback, Honda e

Lolbroek van het jaar 2019: Porsche 718 Cayman GT4

Alles en nog wat buigt voor de CO2-doctrine. Zelfs edele rassen als Ferrari zoeken uit noodzaak hun toevlucht tot het turbomolentje. We waaien daarom alle wierook naar Porsche dat afgelopen jaar een atmosferische 4 liter in niet alleen de 911 Speedster maar ook de 718 Cayman GT4 hees. Gooi er telkens nog een handbak bovenop en je kan ons in polonaise door de gangen van de redactie zien stappen. Veel authentieker en doorleefder kan een ode aan de klassieke sportwagen niet worden. Porsche maakte ons tussen de lijnen diets dat de voor deze herfst voorziene 911 GT3 nog altijd niet buigt voor de turbo.

Als ronderidder is de GT4 hyperefficiënt en toch een thriller. En het is een aangenaam weerzien met een zescilinder in de reeks, wat nog altijd meer charme wegdraagt dan zo'n geblazen viercilinder. Evenmin krijg je vaak de kans om ermee aan de rol te gaan op het Schotse circuit van Knockhill, een miniatuureditie van de Nürburgring. Lol in het kwadraat was dat.

Ook om je te benatten: Audi RS 6 Avant, Ferrari F8 Tributo, Lamborghini Huracan Evo

Teleurstelling van het jaar 2019: Hey! Hallo! Hi!

De Lernout - of was het de Hauspie? - in ons snapt het. Spraaktechnologie is in auto’s de veiligste manier om tijdens de routine van het rijden ingewikkelde commando’s tot een goed einde te brengen. Zeker in tijden waar het gros van de bestuurders zich nooit meer zonder Waze of Spotify op de openbare weg begeeft. Nieuw is de technologie allesbehalve. Daarom is het des te schrijnender dat na twintig jaar ontwikkeling de dialoog met onze vierwieler nog altijd stoterig verloopt. De stemmen zijn zachter geworden, het onbegrip hetzelfde. Goed, tot daar aan toe. Dat die digitale stembanden zich te pas en te onpas komen moeien met de gesprekken van de inzittenden aan boord, is doodirritant. En de welkomstkreten ‘Hey Mercedes’, ‘Hey BMW!’ lijken vooral op de begroeting van een peptalker. Voor de volledigheid, je kan het afzetten. Maar dat merken zich hiermee als hipsters proberen af te schilderen, daar wordt een mens mistroostig van. Nooit gedacht dat we nog ‘Zwijg!’ gingen kijven in én tegen onze auto’s.

Ook geen opsteker: de val van Carlos Ghosn, het rijbereik van de Duitse elektrische SUV’s, de wildgroei aan coupé-SUV’s

Belofte van het jaar 2020: Toyota Mirai

Ja, ik geloof. Batterijen behelzen de waan van de dag, toch komt er vroeg of laat een doorbraak voor waterstofauto's. Omdat je simpelweg niet genoeg laadpalen kan zetten, allerminst in centra waar appartementsblokken als dominosteentjes naast elkaar verschijnen. Waterstof zal de verstedelijkte wereld van morgen aan een mobiliteit en een energievoorziening helpen. Achter de schermen bereidt de samenleving zich voor, dus die infrastructuur komt er ten lange leste wel.

In 2020 verwelkomen we generatie twee van de Mirai. Hij wordt samen met een pakket flinke verwachtingen gelost in oktober. De nieuweling zal het van zijn Japanse bazen liefst tien keer beter moeten doen dan het origineel. Met 30.000 exemplaren zal de Mirai in zijn eentje dan zo groot zijn als Maserati. Asjeblief. Van het design krijgen we het water al wat meer in de mond en met 500 kilometer raak je al eens ergens. Aangedreven op de achterwielen, dan nog wel.

Ook om naar uit te kijken: Porsche 911 GT3 (992), Mini Cooper SE, BMW M3/M4, Ferrari SF90 Stradale, Land Rover Defender, Mazda MX-30, Tesla Model Y

 

Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten