Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Brussel / Zijn de constructeurs happy met het Autosalon van Brussel?

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-03-2023

Hoewel de grandeur wat ontbrak en de economische situatie verre van ideaal was, blikken de aanwezige autoconstructeurs met plezier terug op het voorbije Autosalon van Brussel.

Sinds de coronacrisis zijn de Europese autosalons op sterven na dood. Alleen de Brussels Motor Show wist de automarkt echt te mobiliseren, want op enkele thuisblijvers na tekenden zowat alle constructeurs present. Een overdonderend succes was de honderdste (eigenlijk de 99ste) editie van het Autosalon niet.

De grandeur van de grote dagen ontbrak, onder meer door de eerder beperkte opkomst van het publiek, door het beperkt aantal zalen waarin nieuwe auto's te bewonderen waren, door het beperkte aanbod nieuwe wagens voor particuliere kopers en door de afwezigheid van zowel de Dream Cars als de motoren. Maar er was tenminste een autosalon.

ANALYSE Wat was er goed en wat niet aan het Autosalon van Brussel 2023?

De Brussels Motor Show wist de verkiezing van de Car of the Year naar de Heizel te lokken, waardoor ook de internationale pers en de grote leiders uit de autowereld present tekenden. Wellicht had organisator Febiac om meerdere wereldpremières gerekend, wat het Autosalon nog wat extra cachet had kunnen geven.

En hadden de Belgische invoerders de moeizaam verzamelde leads liever wat vaker kunnen verzilveren. Maar al bij al klonken er vooral positieve geluiden. Zeker na de teleurstellende Mondial de l'Automobile in Parijs.

Positieve stemmen

De grote bazen bij de autoconstructeurs zeggen dan ook happy te zijn met het Autosalon van Brussel. Zoals Jean-Philippe Imparato, die binnen de omvangrijke Stellantis-groep verantwoordelijk is voor Alfa Romeo.  Omdat de "Brussels Motor Show 30% van de jaarlijkse omzet van de Belgische dealers genereert" wil Alfa Romeo dan ook "blijven deelnemen in de toekomst", weliswaar op voorwaarde dat "de kosten onder controle gehouden worden."

Bij Stellantis-stalgenoot Opel klinkt het anders, maar de boodschap van Florian Huettl klinkt zowat hetzelfde: "We gaan met de organisatoren van de Brussels Motor Show samenwerken om het event relevant te houden en als vorm van communicatie met onze klanten te ontwikkelen".

Die mening wordt gedeeld door Martijn ten Brink, CEO van Mazda.  Die was natuurlijk blij met de wereldpremière van de MX-30 REV, maar keek ook verder dan de mondiale voorstelling van die elektrische cross-over met wankelmotor als range extender. Ten Brink ziet het Autosalon van Brussel ook als een evenement "met een interessante business case vanuit verkoopoogpunt", als een plaats waar kopers en verkopers met elkaar communiceren.

Ook Lamborghini-baas Stephan Winkelmann klonk enthousiast en zei dat "het Autosalon in korte tijd veel exposure zorgt en ook een heleboel feedback van klanten oplevert".

Bron: Automotive News Europe

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten