Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / Michelin Uptis: de band zonder lucht wordt werkelijkheid

Geschreven door David Leclercq op 05-06-2019

Op de internationale mobiliteitsbeurs MovinOn heeft Michelin een bandentype geïntroduceerd dat zonder lucht kan rijden én onverwoestbaar is. De fabrikant belooft dat de band tegen 2024 op de markt komt.

In het kader van de internationale mobiliteitsbeurs MovinOn stelde de nieuwe CEO van Michelin, Florent Menegaux, het prototype van een luchtloze en onverwoestbare band voor. De technologie krijgt de naam Uptis en het zal meer worden dan een denkoefening, belooft Michelin. Uiterlijk tegen 2024 moet hij op de markt worden gebracht. De fabrikant benadrukt dat de kwaliteit, het comfort en de efficiëntie op de weg niet moeten onderdoen voor een traditionele ‘Tubeless’ band.

Meer mobiliteit, minder impact

Het is niet de eerste keer dat Michelin probeert om dit type band te introduceren. Dit keer lijken hun inspanningen toch resultaat te hebben, niet ondanks de samenwerking met GM. De constructeur heeft deze band al met succes getest op de elektrische Bolt en overweegt nu ook een grotere test, onder andere bij de grotere spelers van het wagenparkbeheer. En het moet gezegd worden: de voordelen van een band zonder lucht zijn talrijk. Naast het feit dat hij zo goed als onverwoestbaar is, moet hij ook niet worden opgeblazen. Dat betekent dat slijtage en levensduur positief worden beïnvloed. Bovendien zijn het niet enkel particulieren die van die voordelen zullen profiteren, want ook wagenparkbeheerders zullen manieren kunnen vinden om te besparen.

Heilzaam

Uptis zou dus beterschap brengen, ook voor het milieu. Michelin ondersteunt dit met cijfers. 20% van de banden wordt momenteel foutief vervangen. Ofwel zijn ze vlak en onherstelbaar (12% van de gevallen), ofwel worden ze slecht onderhouden en slijten ze veel sneller (8% van de gevallen). In totaal wordt 200 miljoen ton banden per jaar weggegooid. Tegen 2024 wil Michelin opnieuw samenwerken met GM om de meest dringende problemen te identificeren, zodat de Uptis die segmenten kan dekken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten