Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Welke brandstof past bij mijn autogebruik

Benzine, diesel of hybride, de juiste keuze hangt af van talrijke factoren. Voor sommige automobilisten vormt lpg of CNG een interessant alternatief, dat echter enkele praktische toegevingen vergt.

Vandaag is een dieselauto bij aankoop in België gemiddeld 1.500 euro duurder dan dezelfde wagen met een vergelijkbare benzinemotor. Bovendien is de BIV ofte belasting op inverkeerstelling (in Vlaanderen) diesels minder gunstig gezind dan benzinewagens. De duurdere aankoopprijs van een zelfontbrander valt te verklaren door het feit dat hij aan steeds strengere milieunormen moet voldoen en dus duurdere technologie aan boord heeft. Ook het onderhoud van een diesel kost doorgaans meer dan bij een benzinemotor.

Benzine in de lift

Het Belgische wagenpark is de voorbije decennia enorm verdieseld, vooral door het grote aantal bedrijfswagens. Door de zogenaamde ecopremies (tot 15 procent van het factuurbedrag) die de Belgische staat tot eind 2011 toekende aan auto's met een lage CO2-uitstoot, koos ook de particuliere automobilist massaal voor gasolie, al was dat gezien het gebruik van de auto zeker niet altijd aangewezen. Sinds het verdwijnen van die premies is benzine aan een contrarevolutie begonnen en zal het dieselaandeel naar verwachting krimpen van 75 naar 65 procent.

Met diesel doe je toch altijd winst?

Tot voor kort speelde de brandstofprijs nog aanzienlijk in het voordeel van diesel, maar intussen is die (bijna) even duur geworden als benzine. Sterker nog: tegen 2018 zal het accijnsverschil tussen diesel en benzine helemaal weggewerkt zijn. Het is wel zo dat een diesel gemiddeld minder verbruikt dan een benzine, maar door geavanceerde technologieën als directe gestratifieerde inspuiting, variabele kleppentiming en zelfs cilinderuitschakeling boeken benzinemotoren aanzienlijke vooruitgang op dat vlak.

Minstens 15.000 kilometer

Het aantal kilometers dat u jaarlijks met uw auto rijdt, is de belangrijkste factor om te bepalen voor welk soort brandstof u best kiest. Toch laten veel mensen zich nog misleiden door de (iets) lagere dieselprijs aan de pomp. Wie jaarlijks minder dan 15.000 kilometer rijdt (volgens VAB zelfs 30.000 kilometer), maar ook wie vooral korte trajecten (minder dan 10 kilometer) in de stad aflegt, koopt beter geen diesel. Tijdens korte ritten komt de motor vaak niet op bedrijfstemperatuur en als gevolg daarvan hebben de mechanische onderdelen van een dieselmotor, zoals de turbo of de roetfilter, een kortere levensduur.

Hybride: het compromis

Met het Belgische wegennet en de vele files in gedachten werpt de benzine-hybride zich op als een uitstekend alternatief. De hogere aanschafprijs wordt gecompenseerd door de zuinigere werking van de verbrandingsmotor, tenzij u vaak op de snelweg rijdt. Plug-inhybrides hebben nog een streepje voor, omdat u ze 's nachts aan het stopcontact kunt opladen met goedkope, groene stroom en er over korte afstanden uitstoot- en verbruiksvrij mee kunt rijden. De 100 procent elektrische auto vormt eigenlijk alleen een realistische oplossing voor wie in een stedelijke omgeving woont en thuis of op kantoor over een laadpaal beschikt.

WEDSTRIJD :
WIN UW GT EXPERIENCE tijdens Dream Cars (23 > 25/01/2015) MET AUTOGIDS!

KLAAR VOOR EEN ADEMBENEMENDE RIT ALS PASSAGIER IN DE SUPERCAR VAN UW DROMEN ?
KOM DAN LANGS OP ONZE DREAM CARS-STAND VAN 23 TOT 25 JANUARI 2015! Meer info >

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten