Volgens gegevens van het EEA (Europees Milieuagentschap) is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's die in Europa (EU + VK + Noorwegen + IJsland) zijn ingeschreven, in 2019 opnieuw gestegen. In 2016 bedroeg het niveau 118,1 g/km (vergeleken met 161,3 in 2006). Maar sindsdien is het elk jaar licht gestegen: 118,5 in 2017, 120,8 in 2018 en 122,3 in 2019. Dat is, voor het laatste jaar, een groei van 1,24% (+1,5 g). Op zich is dit minder dan de doelstelling van 130 g/km voor 2019. Maar het ligt ruim boven de doelstelling voor 2021 van 95 g CO2/km. We weten dus al dat dit niveau zeer moeilijk te behalen zal zijn.
Waarom?
De eerste verklaring is de migratie van diesel naar benzine en het nog steeds ontoereikende marktaandeel van geëlektrificeerde modellen. Sinds Dieselgate is de markt verschoven en heeft de Europese koper zich geleidelijk van diesel afgekeerd (31% van de inschrijvingen), daarbij geholpen door "anti-diesel" maatregelen in bepaalde steden en regio's (LEZ). Toch stoten deze motoren minder CO2 uit. Bovendien trekken alternatieve voertuigen (hybride, CNG, elektriciteit) niet genoeg bestuurders aan.
Noorwegen compenseert niet
Ondanks de opname van Noorwegen in de cijfers sinds 2019 (een koninkrijk waar elektrische auto's in de meerderheid zijn met 56% van de nieuwe inschrijvingen), waren plug-in hybrides en elektrische auto's goed voor slechts 3,5% van de Europese inschrijvingen in 2019, vergeleken met 2% in 2018! Niet-oplaadbare hybrides bereikten in 2019 een marktaandeel van 4%. Hoewel de markt evolueert, zal het marktaandeel van elektrische wagens de komende jaren wel sneller stijgen.
SUV-manie
De andere verklaring is de altijd aanwezige aantrekkingskracht van de koper voor SUV's, die bovendien steeds vaker op benzine lopen. Dit draagt niet bij tot een vermindering van de gemiddelde CO2-uitstoot, ook al doen de constructeurs er alles aan om hun verbruik te verminderen. De enige oplossing om de CO2-inflatie een halt toe te roepen is over te schakelen op plug-in hybrides of elektrische modellen. Dit is iets waartoe veel Europese kopers op dit moment niet bereid zijn, vooral om budgettaire redenen. Behalve in landen waar de overheid stimulansen heeft ingevoerd om een elektrische auto te kopen of een bestraffend belastingstelsel voor verbrandingsmotoren heeft ingevoerd, zoals Noorwegen (56% voor geëlektrificeerde modellen), IJsland (19%), Nederland (16%) en Zweden (12%).
Jaguar Land Rover vs Toyota-Mazda
Uit de EEA-tabellen blijkt dat de constructeur met de laagste CO2-uitstoot op basis van de verkoop in Europa de Toyota-Mazda-pool is (Mazda, Toyota en Lexus) met een gemiddelde van 108 g CO2/km. Onderaan de lijst staat Jaguar Land Rover met 157,6 g CO2/km. Geen enkele constructeur of constructeursgroep heeft echter de voor zijn gamma vastgestelde doelstellingen overschreden.
Wat bedrijfsvoertuigen betreft, bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen die in 2019 in Europa worden ingeschreven 158 g CO2/km, een stabiel cijfer op een markt waar 94% van de voertuigen op diesel rijdt. Het marktaandeel van elektrische bestelwagens steeg van 0,8% in 2018 naar 1,4% in 2019.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!