Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Fabrice Cambolive, CEO Renault: “Het laatste woord is altijd aan de klanten”

Geschreven door Alain Devos op 22-09-2023

Sinds begin dit jaar is Fabrice Cambolive baas bij Renault, we spraken de Fransman over de ambities voor de gloednieuwe Scénic en nog wat andere boeiende thema’s.

Het is haast makkelijker om aan Fabrice Cambolive te vragen in welke landen hij nog niet heeft gewerkt dan in dewelke hij dat wel deed. 

Maar kent u ook de Belgische markt al een beetje?

Wat mijn carrière enigszins bijzonder maakt, is inderdaad dat ze tot nu toe een heel internationaal karakter had. Voor ik twee jaar geleden naar Parijs terugkeerde, werkte ik onder meer in Dubai. In die tijd was ik ook verantwoordelijk voor onze activiteiten in Afrika, in het Midden-Oosten, in India... Ik had ook functies in Brazilië, waar ik aan het hoofd van het merk en van de fabrieken stond, in Rusland, in Roemenië, in Duitsland, in Spanje, in Zwitserland en in Oostenrijk. En nu hoop ik dat ik geen enkel land vergeten ben.

In België hebt u dus nog niet gewerkt?

België is een van de landen die ik, op professioneel vlak, misschien het minst ken. Samen met Frankrijk, hoe gek dat voor een Renault-directeur ook mag klinken. Ik heb een tijdje in Brühl bij Bonn in Duitsland gewoond, ik passeerde toen wel af en toe door België om naar Parijs te rijden. En ik ken natuurlijk ook Spa en alle dorpjes errond, van mijn trips naar het circuit van Francorchamps. Ik was ook een grote fan van jullie autosalon in Brussel, trouwens. En van het lekkere eten daar. Jammer dat er geen vervolg komt.

"Ik was een grote fan van jullie autosalon in Brussel, jammer dat er geen vervolg komt."

De nieuwe en nu volledig elektrische Scénic, kan Renault daar ook iets mee aanvangen in markten als Brazilië of Dubai?

Ik zal die vraag om te beginnen beantwoorden via een omweg. We hebben recent de elektrische Mégane in Turkije gelanceerd, in één maand hebben we er al duizend van verkocht. We zochten het potentieel voor elektrische auto’s in het begin wellicht te veel in enkel Europa, dat was misschien wel een vergissing. We realiseren ons nu dat landen als Mexico, Columbia, Brazilië en dus ook Turkije evengoed mogelijkheden bieden voor onze EV’s. Het zou zelfs kunnen dat we daar makkelijker een doorbraak kunnen forceren dan in sommige Europese landen. In Brazilië brachten we een tijdje terug de Twizy uit, we stelden immers vast dat de autoriteiten daar evengoed de verkoop van elektrische voertuigen willen stimuleren. Ondertussen verkopen we het autootje al in een groot deel van Latijns-Amerika. Ook aan particulieren, in een stad als Sao Paulo, waar het opladen van batterijen ook geen echt probleem vormt, is er duidelijk wel een markt voor.

Toch lijkt de doorbraak van elektrische auto’s lang niet overal een evidentie.

Om te beginnen lijkt de beschikbaarheid van laadvoorzieningen vandaag al veel minder een handicap te vormen dan pakweg twee of drie jaar geleden. Maar er moeten nog andere hindernissen worden overwonnen, de prijs is er daar zeker een van. 

Renault Scénic

De nieuwe en alleen nog met een elektrische aandrijving aangeboden Scénic lijkt een cruciaal model te worden voor Renault? Probeert u er ons eens eentje te verkopen?

Laat me eerst een vergelijking maken met wat sommige concurrenten, bijvoorbeeld de Duitse merken, doen. Die brengen ook elektrische auto’s uit op platformen die evengoed nog voor varianten met een verbrandingsmotor moeten dienen. We stellen echter vast dat EV’s op een nieuwe en er dus specifiek voor ontworpen basis een aantal voordelen hebben. Een ervan is zeker dat ze doorgaans compacter, lichter en efficiënter zijn. Die troeven wilden we voor de nieuwe Scénic ten volle uitspelen. We kunnen de auto ook met een grote batterij en dus een groot rijbereik aanbieden en het gewicht toch relatief beperken, wat natuurlijk tot betere prestaties leidt. Dat recept moet ons toelaten competitief te zijn, terwijl we tegelijk ook trouw blijven aan het concept dat altijd al het succes van de Scénic heeft bepaald: compact met toch een grote en functionele binnenruimte. In combinatie met een rijbereik tot 620 kilometer zorgt dat ervoor dat het perfect de eerste auto van een gezin kan worden.

Was de keuze van het design een lastige?

Het is geen echte SUV, het is ook geen klassieke berline. Wel iets tussen de twee, dat maakt er ook een geschikte bedrijfswagen van. We kunnen er op diverse types van klanten mee mikken. Ik maak graag de vergelijking met de Austral. Ik heb het dan over heel Europa, want België is door zijn specifieke regelgeving rond bedrijfswagens een geval apart. De Austral werd aanvankelijk vooral door particulieren gekocht. Mensen die vaak grote afstanden afleggen en hun diesel vervingen door een benzinewagen. Ondertussen stellen we vast dat we er ook de markt van de bedrijfswagens mee kunnen bedienen. Met de Scénic hopen we tot eenzelfde mix te komen. Mits een goede prijs en vooral correcte gebruikskosten, die vergelijkbaar moeten zijn met die van een hybride auto, kan het immers wel lukken om er ook particulieren mee te aan te spreken. Het is dus onze opdracht om er een interessant commercieel aanbod van te maken. 

"Het is onze taak om van de Scénic een interessant commerciaal aanbod te maken."

Wordt de Scénic een groter succes dan de Mégane?

Mogelijk wel, het klantenpotentieel lijkt ons groter. Omwille van zijn afmetingen, zijn gebruiksmogelijkheden, zijn autonomie… We kunnen er mensen mee bereiken die zich niet of toch minder door de Mégane aangesproken voelen. Maar zoals altijd, het laatste woord is aan de markt en dus aan de klanten.

Heeft het Renault-gamma ook nog nood aan een grotere elektrische auto dan de Scénic?

Ik denk het niet. De afmetingen zijn volgens mij niet het belangrijkste criterium bij een elektrische auto. De klassieke indeling, met B-, C-, D- en andere segmenten, speelt hier minder. EV’s worden nu eerder ingedeeld volgens het rijbereik dat ze bieden. En daarnaast is het vooral een kwestie van functionaliteit, van het plezier dat je in de auto beleeft, het comfort waar je van geniet. En daar zitten we met de Scénic wel goed. Dat hopen we toch, het is de uitdaging waar we voor staan. Ook nog belangrijk, al zal het misschien verrassen, is de korte draaicirkel van de auto. We weten ondertussen dat het voor veel klanten een van de grootste troeven van de Austral is. Wel, die van de Scénic is nauwelijks groter. Het is aan onze verkopers om dat aan potentiële klanten uit te leggen, natuurlijk.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten