Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Vooraf - Een andere wereld

Geschreven door Alain Devos op 13-01-2023

Onze hoofdredacteur overschouwt naar aanleiding van het salon van Brussel de automarkt, en stelt vast dat die op tien jaar tijd behoorlijk veranderd is. En dat zal ook de komende tien jaar het geval zijn.

Naast alle praktische info voor het Brusselse autosalon vind je in de AutoGids van vrijdag 13 januari ook het derde en dus laatste deel van ons grote merkenoverzicht. Met onze nummers van 21 december 2022 en 4 januari 2023 erbij ben je dan ook weer helemaal mee met wat er vandaag op de Belgische markt beschikbaar is.

Ik heb er (vooral) uit nieuwsgierigheid nog eens een AutoGids van exact tien jaar geleden zowat letterlijk naastgelegd, om toch even op te lijsten welke merken er in die eigenlijk vrij korte tijd zijn bijgekomen of verdwenen. Om met het laatste te beginnen, en me daarbij zelfs beperkend tot de ‘grote’ namen: we zijn in België onder meer Cadillac, Chevrolet, Daihatsu, Infiniti, Lancia en Mitsubishi kwijtgeraakt. Omgekeerd vond je in 2013 in onze prijslijst wel nog geen Alpine, geen Cupra, geen DS, geen Polestar en zelfs geen Tesla. Dat laatste merk heeft ons natuurlijk het meest verrast, de Amerikaanse constructeur is er echt in een recordtijd én wereldwijd in geslaagd een bijzonder grote speler te worden.

In dat nummer van tien jaar geleden stond één Chinese auto: de toen nog weggelachen en ondertussen ook verdwenen en nagenoeg vergeten Landwind. Zelfs zonder Volvo, het al vermelde Polestar en het eigenlijk evengoed van kamp veranderde Smart mee te rekenen telt een prijslijst anno 2023 maar liefst acht merken uit dat gigantische Aziatische land. Binnenkort komen er daar met JAC en het trouwens al op het Brusselse autosalon aanwezige SWM zelfs nog twee bij, terwijl er voor de volgende jaren nog wel wat meer Chinese merken Europese plannen aan het smeden zijn.

Je trekt bij zo’n boeiende vergelijking tussen het marktaanbod en de verkoopcijfers van ‘toen en nu’ echter nog wel enkele keren grote ogen. Wie had in 2013 durven te voorspellen dat BMW het hele jaar 2022 onbedreigd marktleider zou zijn geworden? Of dat verschillende gamma’s van zelfs grote automerken vandaag geen enkele klassieke berline meer zouden tellen? Tien jaar geleden was er bij Nissan al geen spoor meer van de Primera, ondertussen behoren ook wagens als de Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Mazda 6 en Toyota Avensis in Europa ongetwijfeld definitief tot de verleden tijd. Terwijl Volkswagen zijn ooit haast enorm populaire Passat hier vandaag alleen nog als break aanbiedt.

Iemand die durft voorspellen hoe de markt er over tien jaar zal uitzien?

Gekker nog, zelfs stadswagens en compacte middenklassers komen in de verdrukking. Dat viel ons enorm op bij het maken van de salongids voor dit nummer: op de doorgaans ook wel wat kleinere stands is er zelfs geen plaatsje meer voorzien voor de nochtans niet zo grote Ford Fiesta, Hyundai i20, Nissan Micra of Suzuki Swift. Terwijl die modellen tot voor kort toch vaak nog tot de sterkhouders van hun merken behoorden. Sommige verdwijnen binnenkort zelfs van de markt, wat de gemiddelde prijs van nieuwe auto’s natuurlijk alleen maar verder de hoogte in zal jagen.

De nog altijd voortrazende pletwals van de SUV’s heeft de markt grondig door elkaar geschud, dat stellen we al enkele jaren vast en kunnen we dus amper nog nieuws noemen. De nu toch stilaan wel op gang komende EV-trein zorgt straks misschien zelfs voor een heuse aardbeving, zeker als zal blijken dat (voorlopig?) vooral nieuwe Chinese spelers erin slagen om dat soort auto’s enigszins bereikbaar te maken voor particulieren met relatief beperkte budgetten. Lees straks maar eens onze MG 4-test en je zult begrijpen wat ik bedoel. Iemand die al durft te voorspellen hoe de Belgische markt er over tien jaar zal uitzien? Afspraak begin 2033 dan, wie er het ‘dichtste’ bij zit, krijgt mijn stoel bij AutoGids. Dan kan ik met pensioen.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten