Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Kuga: keuzevrijheid – In samenwerking met Ford

Op de automarkt zijn er maar heel weinig modellen die een volledige waaier aan motorisaties kunnen aanbieden. Bij de Kuga is dat wel het geval. In het segment van de gezins-SUV’s gelooft Ford nog steeds in de verbrandingsmotor, waardoor de Kuga beschikbaar is met een benzinemotor, diesel, als oplaadbare hybride en ook als full hybride.

Bij de laatste twee edities van de door AutoGids georganiseerde Best Car Awards wist de Ford Kuga zich in de categorie van de gezins-SUV’s telkens te onderscheiden. “De Kuga is een vaste waarde, wat zich ook vertaalt in de verkoopcijfers en het model zo één van de sterren van het segment maakt”, schreven we in 2021. “Het moet gezegd dat het de Kuga niet aan objectieve troeven ontbreekt. Zo is er het voor gezinsgebruik welgekomen interieur, met onder andere een zeer praktische verschuifbare zitbank. Voor de perfect moderne connectiviteit had men het goede idee om niet alles achter een touchscreen weg te stoppen. Sommige bedieningen blijven fysiek… en dat is best in orde. De Kuga is dynamisch en comfortabel tegelijk, en kan ook buigen op een breed motorgamma. Naast benzine en diesel zijn er ook twee hybrideversies: een full hybride van 190 pk en een PHEV van 225 pk. In het land van gezinsauto’s is deze Ford een vaste waarde.”

Wat in 2021 al klopte geldt ook in 2023 nog steeds. Ook voor de derde generatie van de Kuga besloot men immers om niet alles op één motorversie te zetten. Voor sommige gebruiksvormen gelooft Ford nog rotsvast in het potentieel van verbrandingsmotoren en wil het potentiële kopers dan ook een maximum aan opties aanbieden, zeker voor een gezinsauto, die zowel voor dagelijkse korte trajecten als voor een occasionele lange rit moet dienen.

DE TROEVEN VAN DE PHEV BENUTTEN

Naast de welbekende verbrandingsmotoren, de 1.5 EcoBoost benzinemotor (120 of 150 pk) en de 2.0 EcoBlue van 120 pk, steekt er in het Kuga-gamma ook een 2.5 FHEV – full hybride – van 190 pk en een 2.5 PHEV (oplaadbaar) van 225 pk. Omdat die PHEV op fiscaal vlak bijzonder interessant was voor professionele gebruikers, wist het model zich in Europa onmiddellijk naar de top van de oplaadbare hybridemodellen te hijsen, over alle segmenten heen. Zowel in 2021 als in 2022 was het in Europa het meest verkochte model bij de oplaadbare hybridewagens.

Iedereen weet ondertussen dat het voordeel van oplaadbare hybridemotor slechts ten volle tot zijn recht komt als de gebruiker de batterij die de elektrische motor voedt ook effectief oplaadt. Op basis van de (anonieme) gegevens die Ford verzamelde blijken de bestuurders van oplaadbare hybrideversie van de Kuga goede leerlingen, want bijna de helft van de door alle Kuga’s in Europa verreden kilometers werd in elektrische modus afgelegd. Daarbij werd gebruik gemaakt van de 64 kilometer elektrische autonomie (WLTP), een actieradius die bij stadsgebruik zelfs tot 89 kilometer kan bedragen.

RICHTING VOLLEDIGE HYBRIDISATIE

Door de marktevolutie en de gewijzigde fiscale regels, situeert de toekomst voor de Kuga zich allicht op het vlak van de FHEV, de ‘full hybride’ motorisatie. Volledig opgeladen kan die tot 1.000 kilometer afleggen, door de benzine/elektrische rijmodus te combineren met de volledige elektrische aandrijving, zonder de Kuga ook maar één keer te moeten opladen. Uiteraard vormt dat een troef voor ieder die thuis of op het werk niet onmiddellijk over elektrische laadmogelijkheden beschikt.

De EcoBoost-motor van 2,5 liter werkt volgens de Atkinson-cyclus, om zo de efficiëntie te verhogen, en is gekoppeld aan het intelligente regeneratiesysteem zodat de 60 cellen van de lithium-ion batterij van 1,1 kW kunnen worden opgeladen vanaf de gelegenheid zich voordoet – te weten bij het lichten van de voet of bij het remmen. De bestuurder kan zo volop genieten van de soepelheid van de elektrische aandrijving, zonder op het vlak van de autonomie enig compromis te moeten leveren. In België biedt Ford de Kuga 2.5 FHEV in verschillende uitvoeringen aan, en er is zelfs een versie met intelligente vierwielaandrijving.

GRAPHITE TECH EDITION

Sinds enkele maanden is de Kuga ook beschikbaar in de interessante nieuwe Graphite Tech Edition. Die vormt de top van het gamma en combineert een exclusieve look met de meest moderne generatie rijhulpjes. Qua styling wordt de Kuga Graphite Tech Edition in een heel elegante Grey Matter-kleur uitgevoerd, met glanzend zwarte 19-duims velgen.

 

Omdat de verkoopstatistieken van Ford aantoonden dat bijna de helft van de Kuga-kopers in 2022 voor het Driver Assistance Pack kozen, wordt deze standaard aangeboden in de Graphite Tech Edition. Zo genieten de kopers van een adaptieve snelheidsregelaar, automatische verkeersbordherkenning, intelligente snelheidsbeperking, een waarschuwingssysteem voor de dode hoek en ook over een (semi-)automatische parkeerhulp. Op deze heel rijk uitgeruste versie is ook het Technology Pack standaard, met full LED koplampen en een head-up display. Ook bij de Kuga Graphite Tech Edition zijn er verschillende motorisatiemogelijkheden: 1.5 EcoBoost 150 pk, 2.0 EcoBlue 120 pk (2WD of AWD), 2.5 FHEV 190 pk (2WD of AWD) en 2.5 PHEV 225 pk.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten