Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / 10.000 elektrische Tata’s voor Indische overheid

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-10-2017

Tata heeft een openbare aanbesteding binnengehaald voor de levering van 10.000 elektrische auto’s aan een Indisch overheidsbedrijf. In 2030 al wil het land verbrandingsmotoren verbieden.

Tata, de Indische autobouwer en eigenaar van Jaguar Land Rover, heeft een contract binnengehaald met het Indische overheidsbedrijf ESSL. De joint-venture van verschillende openbare instellingen en van het Ministerie van Energie gaat 10.000 door Tata gebouwde elektrische auto’s kopen. De 500 eerste exemplaren, die elk zo’n 13.500 dollar kosten, worden al in november geleverd, de rest volgt in 2018. Dit is een eerste stap in de geleidelijke overstap van het overheidswagenpark.

Verbod in 2030

Door de dramatische luchtkwaliteit in de grote steden van het land wil de Indische regering al in 2030 alle benzine- en dieselmotoren bannen. Vanaf dat jaar mogen die niet meer worden verkocht in het land. Uiteraard moet dus ook het hele wagenpark van de overheidsbedrijven en functionarissen worden vervangen. Dat gaat over minstens een half miljoen voertuigen. De 10.000 Tata’s zijn dus nog maar een eerste kleine stap. Maar het geeft de plaatselijke constructeur wel een voorsprong op een concurrentie die in de komende 10 jaar bikkelhard belooft te worden.

Dik contract

Toch heeft Tata het niet zo moeilijk gehad om dit contract met ESSL binnen te halen, aangezien er niet bepaald voor werd gevochten. De grote internationale autobouwers staan blijkbaar niet te springen om elektrische modellen aan te bieden op de Indische markt, of toch niet op dit moment. Temeer omdat een tweede openbare aanbesteding nadert, die ook al in het voordeel van Tata speelt. En dat gaat om een veel groter contract, aangezien 100.000 bussen en taxi’s door elektrische exemplaren moeten worden vervangen. Daar zouden Chinese constructeurs hun kans schoon kunnen zien, ondanks de geopolitieke spanningen tussen beide landen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten