Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Alfa Romeo Giulia: de 156 als inspiratiebron

Geschreven door David Leclercq op 10-11-2015

Bij de voorstelling van de nieuwe Alfa Romeo Giulia wezen critici algauw op de gelijkenissen met de BMW 3-Reeks. Toeval, zo luidt de uitleg van Alfa’s designchef, die volhoudt dat de inspiratie afkomstig is van de 156.

In heel wat artikels en reacties op de sociale netwerken werd gewezen op de opvallende fysieke gelijkenis tussen de nieuwe Alfa Romeo Giulia en de BMW 3-Reeks. Dat liet de baas van de designafdeling van het Italiaanse merk, Alessandro Maccolini, zich niet zomaar zeggen. “Wij kopiëren BMW niet”, zo verduidelijkte hij. “We hebben onze inspiratie gehaald uit ons verleden en dan in het bijzonder bij de 156”, voegde hij er nog aan toe. De 156 is een model dat in de jaren negentig door Walter de’Silva getekend werd.

De puntjes op de i

Alessandro Maccolini zette de puntjes op de i tijdens een toespraak die hij moest houden voor een vergadering van designers. Daar kwam ook het interieur van de auto ten sprake. Interieurdesigner Inna Kondakova legt uit: “We verwachten heel veel van de Giulia. En daarom hebben we gekozen voor een benadering zonder compromissen.” De Giulia wil zich ook binnenin onderscheiden van zijn rivalen, die voor het grootste deel uiteraard Duits zijn, en in het bijzonder van de nieuwe Audi A4. Als we Inna Kondakova mogen geloven, dan werd elk interieurdetail zodanig ontworpen dat alle commando’s ook gebruikt zouden kunnen worden door coureurs in volle actie op een autocircuit…

De sterkste eerst

De Giulia komt eraan, ook al vernamen we onlangs dat de lancering enkele maanden uitgesteld zou worden. Eerst komt de gespierde versie, de Quadrifoglio Verde met 510 pk; de versies voor het grote publiek volgen dan later. Die laatste zullen uitgerust zijn met een nieuwe 2.0-benzinemotor met drukvoeding en een nieuwe 2,2-literdiesel.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten