In heel wat artikels en reacties op de sociale netwerken werd gewezen op de opvallende fysieke gelijkenis tussen de nieuwe Alfa Romeo Giulia en de BMW 3-Reeks. Dat liet de baas van de designafdeling van het Italiaanse merk, Alessandro Maccolini, zich niet zomaar zeggen. “Wij kopiëren BMW niet”, zo verduidelijkte hij. “We hebben onze inspiratie gehaald uit ons verleden en dan in het bijzonder bij de 156”, voegde hij er nog aan toe. De 156 is een model dat in de jaren negentig door Walter de’Silva getekend werd.
De puntjes op de i
Alessandro Maccolini zette de puntjes op de i tijdens een toespraak die hij moest houden voor een vergadering van designers. Daar kwam ook het interieur van de auto ten sprake. Interieurdesigner Inna Kondakova legt uit: “We verwachten heel veel van de Giulia. En daarom hebben we gekozen voor een benadering zonder compromissen.” De Giulia wil zich ook binnenin onderscheiden van zijn rivalen, die voor het grootste deel uiteraard Duits zijn, en in het bijzonder van de nieuwe Audi A4. Als we Inna Kondakova mogen geloven, dan werd elk interieurdetail zodanig ontworpen dat alle commando’s ook gebruikt zouden kunnen worden door coureurs in volle actie op een autocircuit…
De sterkste eerst
De Giulia komt eraan, ook al vernamen we onlangs dat de lancering enkele maanden uitgesteld zou worden. Eerst komt de gespierde versie, de Quadrifoglio Verde met 510 pk; de versies voor het grote publiek volgen dan later. Die laatste zullen uitgerust zijn met een nieuwe 2.0-benzinemotor met drukvoeding en een nieuwe 2,2-literdiesel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!