Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Audi krijgt alweer een nieuwe CEO

Geschreven door Yeelen Möller op 30-06-2023

Audi heeft besloten het mandaat van Markus Duesmann niet te verlengen en kiest dus voor een nieuwe CEO. Vanaf 1 september mag Gernot Döllner het stokje overnemen en het gat met BMW en Mercedes dichten.

Op de facelift van de Q8 E-Tron na is het al een tijdje stil bij Audi qua productnieuws. De Q6 E-Tron komt pas volgend jaar en ook op de elektrische opvolgers/tegenhangers van de A4 en A6 is het nog even wachten. Wij zijn niet de enigen die het hebben gemerkt, ook de raad van bestuur van het merk houdt niet zo van het gebrek aan nieuwe (elektrische) modellen met vier ringen op de neus. Tijd voor verandering, dus, want het gat met BMW en Mercedes wordt steeds groter. 

Terug naar Vorsprung durch Technik

Markus Duesmann, de huidige CEO van Audi, mag vanaf 1 september dus zijn biezen pakken. Hij wordt opgevolgd door Gernot Döllner, die al sinds 1993 bij de VW-groep zit en onder meer aan het hoofd stond van de Panamera bij Porsche. Sinds 2021 was hij de baas van de productstrategie van de groep, hij zal dus wel weten op welke modellen we al iets te lang wachten. Zijn taak is om Audi terug naar het scherp van de snee te brengen qua technologie (Vorsprung durch Technik, weet je nog?) en de elektrificatiestrategie van het merk tot uiting te brengen.

Lastige periode

Duesmann stond zelf nog maar aan het roer van Audi sinds 2020, toen hij het stokje overnam van interim-CEO Bram Schot, die op zijn beurt weer de gearresteerde Rupert Stadler moest vervangen als gevolg van het Dieselgate-schandaal, die deze week nog een voorwaardelijke gevangenisstraf kreeg van 21 maanden en een boete van 1,1 miljoen euro van de regionale rechtbank van München. Het was geen dankbare periode om CEO te zijn, met de lockdowns en leveringsproblemen als gevolg van de Covid-crisis en de Russische inval in Oekraïne als flinke uitdagingen.

Oliver Blume, CEO van de VW-groep, is echter van mening dat Audi het beter had kunnen doen in China en qua tijdige productlanceringen. Ook de softwareperikelen van de groep, die een groot deel van deze vertragingen hebben veroorzaakt, zouden deels de verantwoordelijkheid van Audi zijn geweest. Allemaal problemen die Döllner nu moet zien op te lossen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten