Daimler zou zich dus opnieuw kunnen verbinden met Tesla. Dat is kort samengevat wat Dieter Zetsche heeft gezegd tijdens een interview met de Poolse krant Rzeczpospolita. De huidige ceo (tot begin 2019) zou dus gunstig gezind zijn om samen te werken met de Amerikaan bij wie hij nochtans is weggegaan enkele jaren geleden… met een idee in het achterhoofd?
Daimler aan het ziekbed van Tesla
Herhaling van de zaken: 9 jaar geleden, in mei 2009, verwierf Daimler een belang van 10% van Tesla. In die tijd, middenin de financiële crisis, ging het voor Daimler om te laten zien dat “we geloven in de technologie van elektrische aandrijving”, aldus Zetsche. Het is ook deze investering en fusie die Mercedes heeft toegelaten om vooruitgang te boeken op dat vlak en de eerste generatie elektrische B-Klasse uit te brengen.
Ontkenning
Vijf jaar later verkoopt Daimler echter zijn aandelen in Tesla, en boekt het bedrijf tegelijk een winst van 800 miljoen dollar. Volgens Zetsche, nog steeds in hetzelfde interview: “toen de aandelen van Tesla sterk de lucht in gingen, kwamen we tot de conclusie dat we geen specialisten waren in aandelenkoersen, waardoor het beter was om ons terug te trekken. We zijn van de aandelen af en ik heb er geen moment spijt van gehad.” Dank u, mijnheer Zetsche, maar daar klopt iets niet aan. Aan de ene kant omdat het aandeel Tesla is blijven stijgen en dat, ook al kan Daimler klagen over het gedrag of de communicatie van Musk, het voordeel veel groter had kunnen zijn. Aan de andere kant, laten we onszelf niets wijsmaken: de grote automobielgroepen zijn allemaal verweven met elkaar in investeringen of in financiële constructies. Het is al lang geleden dat ze, wanneer ze over de middelen beschikken, enkel in de monocultuur van de auto zouden blijven plakken. Het zou dus ook dwaas zijn om niet te genieten van de mogelijkheden.
Huiswerk opnieuw maken
Donderslag in het laatste kwartaal: Tesla werd voor de tweede keer in 10 jaar tijd winstgevend. Eerlijk gezegd geloofden wij het zelf bijna niet, en toch is Musk erin geslaagd. Dit doet Zetsche zeggen dat “het samenwerking in de toekomst niet verhindert”, terwijl hij laat weten dat hij het zou verkiezen als de twee bedrijven concurrent van elkaar blijven. “Dat zou goed zijn voor de automarkt.” De onderliggende vraag die zich stelt: waarom deze kleine toenadering van de Daimler-ceo naar Tesla? Waarschijnlijk antwoord: het zou kunnen gaan om een kleine schreeuw om hulp. Want wat we niet noodzakelijk onthouden is dat enkele maanden geleden Daimler nog concurrent was van Tesla op de batterijmarkt. Iets minder dan een jaar geleden heeft Daimler deze Amerikaanse dochteronderneming opgelost. Wat Tesla praktisch alleen op de markt achterlaat. Nog een reden die we al hebben genoemd: de technische armoede van de nieuwe EQC. Langs de ene kant omdat deze auto even duur is als de concurrentie, terwijl hij kleiner is, en langs de andere kant omdat zijn snellaadmogelijkheden beperkt zijn door de aanwezigheid van een enkele eenfasige oplader, wat de capaciteit tot 7,4 kW beperkt… Onbegrijpelijk voor een auto van deze prijs.
Zetsche kondigde vorige maand nog aan dat hij vertrekt als voorzitter van Daimler in mei, waarmee hij zijn opvolger, Olla Källenius, de taak geeft om een nieuwe elektrische visie te ontwikkelen voor het Duitse bedrijf.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!