Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Takata-airbags: Mercedes roept 840.000 voertuigen terug in de VS

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-02-2016

De defecte airbags van Takata blijven het de constructeurs moeilijk maken. Deze keer roept Mercedes honderdduizenden voertuigen terug in de Verenigde Staten. Op eigen kosten.

705.000 auto's en 136.000 bestelwagens van Mercedes zullen langs de garage moeten in de Verenigde Staten. Deze grote terugroepactie van bijna 841.000 voertuigen is te wijten aan de Takata-airbags. Het airbagmechanisme van deze Japanse plofkussens kan bij ontsteking mee ontploffen. Daardoor overleden er in Noord-Amerika al tien personen en vielen er honderden gewonden. Daimler heeft nu besloten om de voertuigen met ‘potentieel gevaarlijke’ Takata-airbags preventief terug te roepen en de airbags te vervangen. Het baseert zich daarvoor op informatie van de Japanse constructeur over de geïnstalleerde onderdelen. De operatie zou bijna 300 miljoen euro gaan kosten aan de Duitse groep.

Takata in slechte papieren

Vanwege de explosieve airbags van Takata hebben de constructeurs al meer dan 50 miljoen voertuigen moeten terugroepen. En de lijst met getroffen merken is lang: Audi, BMW, Dodge, Ford, Honda, Mazda, Mercedes, Mini, Nissan, Saab, Toyota, enzovoort. Het begint er ook steeds minder op te lijken dat de Japanse leverancier het debacle zal overleven, gezien de boetes, de aantijgingen in verband met de slechte aanpak van de crisis en de verdenkingen van leugens. Al die elementen hebben ertoe geleid dat Takata het vertrouwen van de meeste constructeurs ondertussen kwijt is. Honda, de grootste klant van Takata, zag zijn winst al met 20 procent dalen door de terugroepactie. Terwijl de Japanse constructeur bij het begin van de affaire in 2014 zijn toeleverancier nog steunde, heeft het merk in november 2015 besloten geen airbags van Takata meer te gebruiken voor zijn nieuwe modellen.

Ook Continental roept airbags terug

Rekening houdend met de commotie rond Takata is de melding van Continental om 5 miljoen airbags terug te roepen die tussen 2006 en 2010 gebouwd werden, meer dan verontrustend. Continental benadrukt echter dat het probleem niet te wijten is aan de explosieve stof, maar aan een roestend onderdeel binnenin het systeem. Daardoor kan de elektronica niet bepalen of er een passagier op de stoel zit of niet, noch of het om een volwassen persoon of een kind gaat. En zo zou de airbag dus niet of verkeerd kunnen afgaan bij een botsing, of zou het kussen zelfs kunnen opblazen zonder dat er een ongeval plaatsvond.

Volkswagen roept 680.000 voertuigen terug

Ook Volkswagen roept voertuigen met Takata-airbags terug in de Verenigde Staten, zo'n 680.000 stuks. Het gaat om modellen die tussen 2006 en 2014 gebouwd werden. En Audi en BMW praten op dit moment met de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), die zich bezighoudt met de verkeersveiligheid in de Verenigde Staten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten