Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Slaan Volkswagen en Renault straks de handen in elkaar?

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-12-2023

Volkswagen zou naar verluidt in onderhandeling zijn met Renault voor de ontwikkeling van een elektrisch model dat minder dan 20.000 euro moet kosten. De reden laat zich raden: beide constructeurs krijgen klop van de Chinese concurrentie.

Volkswagen staat voor steeds grotere uitdagingen bij de overgang naar volledig elektrische mobiliteit. Budgettaire beperkingen, een lauwe vraag naar zijn ID-modellen en vertragingen bij de softwaredivisie Cariad zorgen voor de nodige hordes. Miserie die maakt dat de Duitse autogigant de (Chinese) concurrentie alsmaar dichter ziet komen. 

Opdat het zijn concurrentiepositie niet helemaal zou verliezen, overweegt Volkswagen een versnelling hoger te schakelen door de handen in elkaar te slaan met een Europese partner. Het doel? Een auto van minder dan 20.000 euro. 

En wordt dat dan Renault?

Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt is dat weldegelijk het geval. De twee merken zouden de eerste gesprekken al hebben plaatsgevonden. Wat niet geheel verwonderlijk is. Renault heeft niet alleen een specifiek productiecentrum voor zijn elektrische vloot (ElectriCity), het heeft onlangs ook al 'betaalbare' modellen onthuld genre de Renault 4, Renault 5 en de Renault Twingo concept car.

Doel: 250.000 elektrische auto's per jaar

Maar of Volkswagen dan die Renault-modellen zal gebruiken als basis? De Volkswagen Group heeft ondertussen een eigen platform voor kleinere (lees: goedkopere) elektrische modellen van de verschillende merken onder de paraplu (Skoda, Cupra en VW). Volkswagen zelf poot daar binnenkort de ID.2 op.

Het partnership met Renault zou dan ook vooral draaien om technische en technologische ontwikkelingen die moeten helpen de productie op te schalen naar 200.000 tot 250.000 elektrische auto's per jaar.

Volkswagen en zijn andere partners 

Het zou niet het eerste samenwerking zijn die Volkswagen aangaat. Naast overeenkomsten met Chinese fabrikanten voor de Chinese markt, hebben Volkswagen en Audi ook deals gesloten met respectievelijk XPeng en SAIC.

In Europa heeft Ford op zijn beurt het MEB-platform geadopteerd voor zijn nieuwe elektrische familie-SUV, de Ford Explorer EV. Als Renault dus al aan die lijst wordt toegevoerd, dan zal het hem - net als voorgenoemde partners - allicht gaan om een samenwerking op projectbasis eerder dan een langdurige entente. Nissan en Mitsubishi kunnen dus op beide oren slapen. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten