Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Zaak Renault steekt PSA aan

Geschreven door David Leclercq op 18-01-2016

Eerst de Volkswagen-affaire en nu de vermoedens die op Renault wegen: geen enkele constructeur wordt gespaard. En de geruchtenmolen kent geen halt. PSA kan ervan meespreken.

Naar aanleiding van wat de Renault-affaire genoemd wordt – naar analogie met de Volkswagen-affaire – loopt PSA voor op de zaken door een aantal dingen te preciseren, want de constructeur leidt onder het besmettingsfenomeen. Er gaan geruchten gaan de ronde, evenals andere makkelijke verdachtmakingen, die op dit ogenblik absoluut niet gegrond zijn.

Communiqué

PSA, dat verdacht gemaakt werd door de pers en de sociale netwerken, heeft ter verdediging een communiqué opgesteld om de dingen te preciseren. Dit officieel bericht meldt in een notendop het volgende: "de resultaten van de testen die door de technische commissie, die voorgezeten wordt door de minister van Ecologie, Ségolène Royal, werden aan ons doorgegeven en bevestigen dat er geen anomalieën bestaan bij de wagens van PSA Peugeot-Citroën. Deze testen, die geleid worden door het UTAC, moesten de conformiteit van de voertuigen nagaan wat betreft de uitstoot van vervuilende stoffen".

Behandeling van de vervuilende stoffen

En de verantwoordelijken van PSA voegen daar aan toe dat "de resultaten de gegrondheid van de technologische keuzes van PSA-Citroën-Peugeot aantonen voor wat betreft de behandeling van vervuilende uitstoot. Deze eerste resultaten bevestigen overigens de doeltreffendheid van het nabehandelingssysteem 'BlueHDi' dat bestaat uit de Selective Catalytic Reduction (SCR), die voor de partikelfilter geplaatst wordt, die de stikstofoxiden (NOx)behandelt, die uitgestoot worden door de dieselmotor. Deze technologie wordt sinds eind 2013 toegepast op alle Euro6-diesels van de groep. PSA Peugeot-Citroën zegt niet onderworpen te zijn geweest aan een huiszoeking van de DGCCRF (Direction générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes)”.

Verschillende technologieën

Met dit laatste moeten de klanten natuurlijk gerustgesteld worden en wil men erop wijzen dat er bij PSA andere technologieën gekozen werden dan bij Renault. Want meerdere bronnen beschuldigen Renault ervan voor minimalistische uitlaatgaszuiveringstechnologieën te hebben gekozen, of, met andere woorden, dat Renault zou gebruikmaken van eenvoudige NOx-filters, terwijl PSA duurdere katalysatoren met selectieve reductie zou gebruiken. Een beschuldiging die overigens een beetje absurd lijkt, gezien vele andere constructeurs eveneens gebruikmaken van die NOx-filters (meer bepaald BMW).

Renault Captur in moeilijkheden

De eerste resultaten van de Franse onderzoekscommissie gaven specifieke afwijkingen aan voor wat de cross-over Captur betreft, waarvan de NOx-uitstoot vijf keer hoger ligt dan de limieten die vastgelegd werden door de wetgeving. Volgens de Franse krant, Les Echos, zijn de resultaten van de Captur verrassend en “wordt het model blijkbaar geteisterd door een probleem dat het uitlaatgaszuiveringssysteem zou kunnen blokkeren”. Het is dus mogelijk dat de voertuigen teruggeroepen worden, zelfs al weten we dat een uitstoot die vijf tot zes keer hoger ligt in werkelijkheid eerder normaal is en daarenboven helemaal wettelijk is.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten