Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Ford: ultralichte EcoBoost en cilinderuitschakeling

Geschreven door David Leclercq op 12-01-2016

Ford heeft in Detroit een nieuw prototype van zijn 1.0 EcoBoost onthuld. Hij werd 15 procent lichter en kan een cilinder uitschakelen.

Op het salon van Detroit heeft Ford een evolutie van zijn 1.0 EcoBoost onthuld. De motor werd in de eerste plaats opnieuw ontwikkeld met het oog op een lager gewicht . Verschillende onderdelen werden aangepast, wat een algemene gewichtsbesparing meebrengt van 15,5 procent ten opzichte van de huidige EcoBoost.

Details

De aanpassingen hebben zowel betrekking op het motorblok en de cilinderkop als op de zuigerstangen en het oliecarter, zodanig dat het geheel 14 kilo minder weegt dan de EcoBoost die we al kennen. Dat is te danken aan nieuwe assemblagetechnieken en het gebruik van nieuwe materialen. Zo is de cilinderkop bijvoorbeeld deels samengesteld uit koolstofvezel, terwijl de zuigerstangen van gesmeed aluminium zijn. Koolstofvezel wordt eveneens gebruikt voor het carter, wat ook een voordeel meebrengt op het gebied van NVH-prestaties (geluiden en trillingen).

Cilinderuitschakeling ook onder de loep

Ford verklaarde dat het ook het principe van cilinderuitschakeling voor deze motor aan het bestuderen is. In dit geval gaat het dan om uitschakeling van de middelste cilinder van de drie, wanneer de vermogensvraag het toelaat. Daardoor zou Ford ook het brandstofverbruik, en dus de CO2-uitstoot, kunnen terugdringen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten