Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Boete wegens Waze? Niet echt…

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-09-2018

Het was een van de hoofonderwerpen in sommige media dit weekend: Vlaamse gemeentes zouden boetes uitschrijven voor het gebruik van Waze. In werkelijkheid waren de boetes bedoeld voor wie straten voor plaatselijk verkeer gebruikte als doorgangsweg.

Het bericht ging als een lopend vuurtje over de sociale media: pendelaars zouden zijn beboet omdat ze een alternatieve route hadden genomen doorheen een Vlaamse gemeente om de files te omzeilen. De gemeente Kortenberg heeft namelijk doorgaand verkeer verboden door de Minneveldstraat, die parallel met de Leuvensesteenweg loopt. Deze straat wordt steeds meer gebruikt als een alternatieve weg door automobilisten die de files tussen Leuven en Brussel net voor het centrum van Kortenberg proberen te vermijden op deze belangrijke verkeersas met al zijn verkeerslichten.

55 euro

De bewoners van deze weg omzoomd met villa’s kloegen steen en been over het sluipverkeer. Daarom heeft de gemeente eind 2015 beslist om een verkeersbord te plaatsen dat doorrijdend verkeer verboden was, op straffe van een boete. Verder is de straat uitgerust met ANPR-camera’s om voertuigen te herkennen die de straat regelmatig tussen 7 uur en 9 uur 30 inrijden zonder bewoner te zijn of zonder toestemming. De boete voor het inrijden van een straat met beperkt verkeer ligt op 55 euro. Buurgemeenten Steenokkerzeel en andere lijken ook iets voor die oplossing te voelen.

Waze of niet?

Op basis van deze juiste informatie en van klachten van betrapte automobilisten werd Waze met de vinger gewezen. Alle gebruikers van de app en van gelijkaardige systemen van Coyote, TomTom en navigatiesystemen met TMC zouden plots zogezegd worden geviseerd zodra ze in plaats van de snelweg voor de gewestwegen kozen. Het enige wat echter verboden is, is rijden op een weg voorbehouden aan plaatselijk verkeer of met andere gereglementeerde beperkingen. Waze heeft ondertussen al gemeld dat het zijn kaarten heeft aangepast en dat de Minneveldstraat en heel wat andere straten niet langer als alternatief zullen worden aangeboden om de files te omzeilen.

Is dit legaal?

Veel internetsurfers hadden zeer uitgesproken meningen over het onderwerp in de vele online discussies en hebben het over de onwettigheid van de boetes. Er werd veel geklaagd over de bescherming van de privésfeer omdat de vaststelling gebeurt met nummerplaatherkenning via camera’s. Vias wijst er echter op dat automobilisten daar op worden gewezen met borden (weliswaar enkel in het Nederlands) en dat ze dus weten dat ze iets doen wat niet mag en wat hen dus een boete kan kosten. Toch verwijzen bepaalde juristen en advocaten naar het recht op “vrij verkeer”, wat de weg zou openen voor achterpoortjes. Ze zien mogelijkheden omdat in de wegcode geen aanpassing is opgenomen om dit soort wegen met beperkte doorgang, die verschillen van wegen voor plaatselijk verkeer, en met herkenning van nummerplaat toe te laten. We wijzen er ook nog eens op dat het niet wenselijk is om een file te omzeilen door over een snelwegparking of een af- en oprit te rijden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten