Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Boetes zonder grenzen

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-07-2011

Het Europees Parlement heeft woensdag een richtlijn goedgekeurd die de overdracht van voertuiggegevens van buitenlandse overtreders tussen lidstaten moet vereenvoudigen. De regels treden in 2013 in voege.

In Straatsburg hebben de Europese Parlementsleden een richtlijn aangenomen over het overdragen van naam en adres van automobilisten die over de landsgrenzen een overtreding begaan. Bijgevolg zullen de lidstaten makkelijker gegevens van buitenlandse verkeersovertreders kunnen verkrijgen. Snelheidsovertredingen, een rood licht negeren, rijden in staat van dronkenschap of onder invloed (van drugs), gsm-gebruik aan het stuur, het niet dragen van de gordel en spookrijden zullen het meest geviseerd worden.

Concreet vraagt het land dat de overtreding vaststelt de adresgegevens van de overtreder aan bij zijn thuisland. De kennisgeving daarentegen blijft facultatief en de vervolging is de verantwoordelijkheid van het land waar de overtreding plaatsvond. Zo zal een Belg die geflitst werd in Frankrijk een melding thuis in zijn brievenbus krijgen. Hetzelfde geldt voor een telefoontje achter het stuur in Spanje, een genegeerd stoplicht in Nederland of een ritje op een Duitse busstrook. En vice versa voor buitenlanders op Belgische wegen.

Na publicatie van het staatsblad binnen 20 dagen hebben de landen van de Europese Unie 24 maanden de tijd om deze richtlijn toe te passen. Maar bepaalde landen willen dat sneller doen, in tegenstelling tot Duitsland. Deze regel geldt echter (nog) niet voor Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk omdat zij niet onder dat systeem vallen. Dat terzijde zouden zij het systeem later alsnog kunnen aannemen. De stemming heeft een eindpunt gesteld aan een lang proces, zelfs al is de nieuwe tekst minder beperkend dan het oorspronkelijke voorstel uit 2008.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten