Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Europa wil de NOx-uitstoot van diesels drastisch verminderen

Geschreven door David Leclercq op 13-10-2015

De Europese Commissie heeft zopas een wetsvoorstel voorgelegd aan de lidstaten om de NOx-uitstoot van dieselauto’s in reële rijomstandigheden aanzienlijk te verlagen.

Vanaf 2017 wil de Europese Commissie de evaluatiemethode voor de uitstoot in reële omstandigheden aanzienlijk verstrengen, in het bijzonder voor de Euro 6-dieselmotoren. Die zullen maar een zeker niveau van NOx mogen uitstoten, de beruchte stikstofoxiden – sterk vervuilende deeltjes die heel agressief zijn, voornamelijk voor de luchtwegen. De Europese Commissie heeft haar eerdere voorstel van april 2015 opnieuw bekeken, naar aanleiding van de Volkswagen-affaire met de frauduleuze motoren.

Maximaal 95 mg/km

In haar oorspronkelijke voorstel had de Europese Commissie, na overleg met de constructeurs, bepaald dat dieselvoertuigen vanaf 2017 in reële omstandigheden het door de Euro 6-norm vastgelegde NOx-uitstootniveau niet meer dan 1,6 keer zouden mogen overschrijden. Concreet betekent dat maximaal 128 mg/km in de praktijk, en 80 mg/km tijdens de test. Volgens de informatie van de Franse site Autoactu zou de coëfficiënt in de nieuwe tekst die de Commissie heeft voorgelegd aan de lidstaten, zijn teruggebracht tot 1,1875, goed voor een maximum van 95mg/km in reële rijomstandigheden. Kortom, de Commissie wil de zaken duidelijk versnellen en de overgangsperiode afschaffen om in 2017 al te komen tot de coëfficiënt die oorspronkelijk pas van kracht zou worden in 2020.

Reacties?

De lidstaten hebben tot vrijdag 16 oktober om hun standpunt met betrekking tot dit nieuwe voorstel kenbaar te maken. Het risico bestaat nu dat de constructeurs nu zwaar zullen gaan lobbyen, vooral in de landen met een sterke auto-industrie – die zullen een compromis willen vinden dat politiek bevredigend is voor de volksgezondheid, maar ook economisch leefbaar blijft voor de autofabrieken. De Vereniging van Europese constructeurs (ACEA) riep eerder al op tot een voorstel dat evenwichtig is, maar tegelijk ook realistische termijnen stelt om de vooropgestelde doelstellingen te behalen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten