Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / Vespa: speciale edities voor zeventigjarig bestaan

Geschreven door Laurent Blairon op 29-04-2016

Dit jaar viert Vespa, de bekendste constructeur van scooters in Italië en wellicht wereldwijd, zijn zeventigste verjaardag. De ideale gelegenheid om de drie modellen van het huidige gamma in een speciaal kleedje te steken.

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog begint een van de meest boeiende saga’s in de wereld van gemotoriseerde tweewielers. Vespa, een merk van de Piaggio-groep, stelt in die tijd – aan een Italië dat economisch volledig aan de grond zit – een handige tweewieler voor, die helemaal niet duur, maar wel degelijk is. Hij beschikt over een eencilinder van 98 cc en heeft zijn koplamp op het voorste spatbord. Zijn ronde, maar elegante stijl doen aan een wesp denken, vanwaar zijn naam. Enkele jaren later evolueert zijn stijl en wordt de koplamp op het stuur geplaatst, maar de Vespa behoudt zijn charme.

Tweetakt

De tweewieler is eerst en vooral een bewijs van Italiaanse creativiteit, een lofuiting van de geniale eenvoud, een samenvatting van innoverende en slimme oplossingen, zoals zijn voortrein die geïnspireerd is op de luchtvaart (een sector waarin Piaggio voor de oorlog actief was) en zijn tweetaktmotor (die uit een beperkt aantal onderdelen gemaakt is), die rechtstreeks op het achterwiel gemonteerd is, waardoor er plaats is voor een platte en ruime vloer, net achter het schutbord. Vespa gaat vervolgens internationaal en groeit uit tot een Italiaans icoon en wordt zeer populair in de jaren zestig.

Internationale ster

De Vespa laat zich overal opmerken, in alle landen, in alle beroepsgroepen, maar ook in alle sociale lagen, van arbeiders tot notabelen over artiesten, mannen, vrouwen, oud of jong. De Vespa zal de mooiste vrouwen (Audrey Hepburn) en de grootste verleiders (Gregory Peck, Marcello Mastroianni) van de cinema vervoeren en wordt in tweewielerland wat de Fiat 500 voor de auto's is: een levenskunst. Er worden ontelbare boeken over geschreven. Wereldreizigers zijn er dol op, want de tweewieler kan eender waar gerepareerd worden. Om aan de vraag te beantwoorden wordt hij in verschillende landen gebouwd, waaronder België (in Brussel).

18 miljoen

De Vespa zal oneindig veel afgeleid worden, maar zonder ooit de kenmerkende vormen van zijn zelfdragend koetswerk van staal te verloochenen, zelfs niet tot op vandaag. Het merk zal trouw blijven aan de tweetaktmotor tot in 1996, waarna het met de ET4 overgaat op viertaktmotoren. Een succes zo blijkt, want de Vespa's blijven verkopen als warme broodjes, en dan de laatste tien jaar in het bijzonder, waarin neoretro en vintage nog nooit zo populair geweest zijn. In België maakt het merk deel uit van het trio van beste verkopers van gemotoriseerde tweewielers, ongeacht de cilinderinhoud. Tot op heden heeft Vespa meer dan 18 miljoen scooters wereldwijd verkocht sinds de jaren veertig. De Italiaanse scooters hebben nu al sinds vele jaren een cultstatus verworven, waardoor ze zeer gegeerd zijn en massaal verzameld worden. De oudste en meest zeldzame exemplaren gaan soms tot 10.000 euro, een klein fortuin voor dergelijke tweewielers. De clubs van 'vespisti' zijn eenvoudigweg ontelbaar.

Verhaal zonder einde

Vandaag, in 2016, snijdt de constructeur uit Pontedera een nieuw decennium aan. Voor zijn zeventigste verjaardag biedt het merk een speciale reeks, die Settantesimo gedoopt werd, van zijn huidige modellen aan: de GTS (de grote Vespa met 125 of 300 cc), de recente Primavera (fijner stadsmodel met 50 of 125 cc) en de onmiskenbare PX 125 met tweetaktmotor, een model waarvan het concept teruggaat tot de jaren zeventig. In tegenstelling tot de GTS en de Primavera die ondertussen volledig automatisch zijn (met een overbrenging met riem en vario), zet de PX de traditie voort (sinds zijn debuut) met de semi-automatische versnellingsbak, die handmatig bediend kan worden aan het stuur. En de PX moet de enige scooter ter wereld zijn die een reservewiel met zich meedraagt (onder zijn spatbord links). Welk model ook, de speciale reeks Settantesimo onderscheidt zich door het zeer frisse nieuwe kleur Azzuro 70. Om de blauwe kleur te accentueren worden deze versies uitgerust met een zadel en accessoires in kastanjebruin. Voor het overige worden de modellen een beetje specialer – maar nog even aantrekkelijk – gemaakt door een Settantesimo-logo en specifieke grafische details.  Toekomstige collector's items voor de komende decennia dus.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten