Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen nieuwe wagens maart 2024: de winnaars en verliezers

Geschreven door Klaas Janssens op 03-04-2024

Automobielfederatie Febiac heeft de inschrijvingen van nieuwe wagens in de maand maart gebundeld. BMW blijft marktleider, maar is niet de enige winnaar op de Belgische automarkt.

Het eerste kwartaal van het boekjaar 2024 zag een stijging van 2,8% in het aantal inschrijvingen voor nieuwe personenwagens, goed voor een totaal van 135.140 registraties. Dat is een groei van 2,8% in vergelijking met de eerste drie maanden van 2023, waardoor dit het meest succesvolle eerste kwartaal sinds 2020 is en dus sinds de COVID-19 pandemie.

Het maandresultaat voor maart 2024 vertoont echter een daling van -13,5% ten opzichte van maart 2023, voornamelijk als gevolg van het lagere aantal werkdagen, wat in overweging moet worden genomen bij de interpretatie van deze cijfers.

Opgepast: het gaat over het aantal inschrijvingen, niet om betaalde bestelbonnen. Er zit dus altijd wat ruis op de lijn, want de ene constructeur levert zijn nieuwe modellen nu eenmaal een stuk sneller dan de andere.

BMW blijft marktleider, ondanks dipje

Maart blijkt een wat moeilijke maand voor BMW, want in vergelijking met dezelfde periode in 2023 zakt het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen met -17,2%. Maar de Duitse constructeur blijft wel marktleider voor Volkswagen, Audi, Mercedes en Tesla. Bekijken we het eerste kwartaal van 2024, dan noteert BMW een stijging van 8,2%. Dan hebben we het over 14.243 nieuw ingeschreven wagens.

Top 10 (maart 2024)

  1. BMW: 4.439 nieuw ingeschreven auto's (-17,2%)
  2. VW: 4.030 (-1,6%)
  3. AUDI: 3.215 (+0,2%)
  4. MERCEDES: 3.157 (-8%)
  5. TESLA: 3.121 (+8%)
  6. VOLVO: 2.949 (+29,3%)
  7. DACIA: 2.672 (+7,6%)
  8. TOYOTA: 2.545 (+19,4%)
  9. RENAULT: 2.223 (-29%)
  10. KIA: 1.768 (+14,3%)

Autoverkoop 2024

Top 10 (eerste kwartaal 2024)

  1. BMW: 14.243 nieuw ingeschreven wagens (+8,2%)
  2. VW: 11.105 (+0,6%)
  3. AUDI: 10.947 (+627,7%)
  4. MERCEDES: 9.899 (+1,9%)
  5. VOLVO: 8.519 (+38,21%)
  6. TOYOTA: 7.882 (+11,3%)
  7. DACIA: 7.345 (+33,8%)
  8. TESLA: 7.219 (+61,6%)
  9. RENAULT: 6.139 (-10,6%)
  10. PEUGEOT: 6.046 (-40%)

De winnaars

De grote winnaar is BMW, natuurlijk. De Duitse constructeur staat nog steeds bovenaan en blijft extra marktaandeel vergaren. Het blijft opvallend hoe goed de premium brands het blijven doen op de Belgische markt, want ook Audi, Mercedes en Volvo gedijen erg goed. De grootste groeier in de top 10 is Tesla: tijdens het eerste kwartaal van 2024 klom de Amerikaanse constructeur van elektrische auto's opnieuw met 61,6%. 

Autoverkoop 2024

Als we enkel de constructeurs in rekening brengen die minstens 250 nieuwe wagens konden inschrijven in het eerste kwartaal van 2024, dan mag BYD zich de grootste winnaar noemen met een groei van 261,5%. Opgepast: het gaat nog steeds om maar 423 auto's. Doen het ook opvallend goed dit jaar: Honda, Lexus en Suzuki.

Sterkste stijgers* (eerste kwartaal 2024)

  1. BYD: +261,6%
  2. HONDA: +99,1%
  3. TESLA: +61,6%
  4. LEXUS: +54,7%
  5. SUZUKI: +52,9%

* Enkel de merken die minstens 250 wagens verkochten werden in rekening gebracht

De verliezers

De Stellantis-groep had het moeilijk tijdens de eerste drie maanden van 2024. Zowel Peugeot, Opel, Fiat als DS en Citroën krijgen klappen. En ook Spaanse VW-duo Seat en Cupra verliest terrein.

Autoverkoop 2024

Maar de opvallendste verliezer is Mini met een daling van -42,6%. Nu krijgt het gamma van de Britse BMW-dochter een flinke impuls met de komst van de Countryman, de Cooper én de Aceman.

Sterkste dalers* (eerste kwartaal 2024)

  1. FIAT: -48,8%
  2. DS: -46,6%
  3. MINI: -42,6%
  4. OPEL: -42,2%
  5. PEUGEOT: -40%

* Enkel de merken die minstens 250 wagens verkochten werden in rekening gebracht

En hoe zit het met de kleine merken?

Wanneer we dat minimum van 250 ingeschreven wagens schrappen, dan mag Smart zich de grote winnaar van het eerste kwartaal van 2024 noemen: ze schreven 151 nieuwe auto's in - goed voor een stijging van 586,4%. Ook goed bezig: Lotus (+305,6%) en BAIC (+121,4%).

Autoverkoop 2024

Intussen gaat het van kwaad naar erger met Jaguar (-35,9%), Subaru (-50,3%) en Lynk&Co (-82,6%). Als we dat in aantal inschrijvingen uitdrukken, hebben we het over respectievelijk 166, 74 en 99 nieuw  ingeschreven wagens.

En hoe zit het bij de exclusieve merken?

Als we Lotus even buiten beschouwing laten, dan presteren vooral Alpine (+52,8%), Lamborghini (+47,37%) en Aston Martin (+30,8%). Maar bij dit soort merken zie je beter naar de absolute dan naar de relatieve cijfers en dan prijkt Porsche helemaal bovenaan met 1.130 nieuw ingeschreven auto's. Gevolgd door achtereenvolgens Lotus, Alpine, Ferrari en Bentley.`

Autoverkoop 2024

Top 5 (eerste kwartaal 2024)

  1. PORSCHE: 1.130 nieuw ingeschreven wagens (-10;7%)
  2. LOTUS: 73 (+305,6%)
  3. ALPINE: 55 (+52,78%)
  4. FERRARI: 40 (-13%)
  5. BENTLEY: 30 (-28,6%)

Bron: Febiac

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten