Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Wat?! Stopt Volvo met het bouwen van breaks?

Geschreven door Klaas Janssens op 02-08-2023

De SUV blijft slachtoffers maken. Zoals in het Verenigd Koninkrijk, waar Volvo besloten heeft om zijn breakmodellen van de markt te halen.

Het aanbod wordt steeds armer. Eerst moesten de coupés en de cabriolets eraan geloven, daarna gingen ook de grote monovolumes voor de bijl. En binnenkort zijn de stadswagentjes aan de beurt. Want wie had ooit durven denken dat er een einde zou komen aan de Ford Fiesta?

Maar de honger van de SUV is nog niet gestild: in het Verenigd Koninkrijk heeft Volvo immers besloten om de sedans en breaks uit het gamma te schrappen. Je leest het goed: ook de breaks, toch een iconische koetswerkvorm voor de Scandianische constructeur.

LEES OOK - Volvo: minder berlines en breaks, meer SUV's 

Volvo 850

Tegenvallende verkoop

Het zat er een beetje aan te komen, dat wel. Eerst werd de Volvo S90 van de Engelse markt gehaald, daarna volgenden de avontuurlijke Cross-Country-versies van de V60 en de V90. Nu kan je er ook geen S60 of V60 meer bestellen, het gamma telt nog enkel SUV's. Want die verkopen, tenminste. 

Echt triestig kan je de verkoop van de S60/V60 (bijna 35.000 exemplaren tijdens de eerste 6 maanden van 2023) en de S90/V90 (dik 30.000 exemplaren tijdens de eerst 6 maanden van 2023) nochtans moeilijk noemen. Vooral omdat het toch modellen zijn die al even meedraaien en die moeten opboksen tegen de Duitse Drie. Voor Volvo UK volstond het niet. Exit breaks en sedans.

Volvo V60

En in België?

In België blijven de S60/V60 en de S90/V90 vooralsnog verkocht worden. En ook Volvo zelf ziet nog een toekomst in klassieke koetswerkvormen. Vorig jaar liet CEO Jim Rowan nog optekenen dat de Zweedse constructeur zijn roots niet zou verloochenen en dat er een elektrische Volvo-break op de planning zou staan.

Afwachten, want in het recente verleden heeft de Zweedse constructeur reeds aangetoond een voortrekkersrol te durven spelen. Denk maar aan het schrappen van dieselmotoren, aan het vrijwillig instellen van een topsnelheid van 180 km/u en aan het streven om zo snel mogelijk over een 100% elektrisch portfolio te beschikken.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten