Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Aston Martin Valhalla: de definitieve versie

Verwachte lancering : 01-09-2023

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-07-2021

De tweede hybride hypercar van Aston Martin, de Valhalla, is eindelijk klaar. Hij krijgt F1-technologie mee en een piekvermogen van 950 pk, waarvan 750 pk uit een biturbo-V8.

De Aston Martin Valhalla is eindelijk klaar. Deze hybride hypercar heeft genoten van een F1-waardige ontwikkeling, waaronder wat racetechnologie en lange sessies in de windtunnel. Verrassend genoeg zit er geen V6 meer onder de motorkap achterin, maar een 4.0 biturbo-V8 van 750 pk. Hij wordt ondersteund door twee elektromotoren die samen 204 pk leveren. Het trio kan dus een totaal van 950 pk en 1.000 Nm leveren. De constructeur wil een ronderecord breken op de Nürburgring, met een beoogde tijd van 6'30" voor de Valhalla, waarmee hij de Porsche 911 GT2 RS MR zou onttronen.

Geen achteruitversnelling

De V8 neemt de achterwielen voor zijn rekening, terwijl de elektromotoren vooraan zitten. In volledig elektrische modus is de plug-in hybride Valhalla dus een voortrekker, met een topsnelheid van 130 km/u en een rijbereik van 15 km. In de hybride modus verdeelt de wagen de tractie over de vier wielen. Al het vermogen kan naar de achterwielen worden gestuurd indien nodig.

De versnellingsbak is een robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen. Er is echter geen traditionele achteruitversnelling, daarvoor draaien de elektromotoren in de andere richting om plaats en gewicht te besparen in de versnellingsbak. Met al zijn drie motoren tezamen kan de Aston Martin Valhalla van 0 tot 100 km/u sprinten in 2,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Aan de F1-piloten

Het chassis is natuurlijk de crème de la crème, met een elektronische spercontrole van het achterdifferentieel en een adaptieve ophanging die ook met de bodemvrijheid kan spelen. De remmen zijn koolstofkeramisch en zitten achter 20-duims (voor) en 21-duims velgen (achter) met Michelin-banden. De ingenieurs hebben ook heel wat uurtjes in de windtunnel besteed met de Valhalla.

Toch is de ontwikkeling nog niet helemaal op zijn einde, want F1-piloten Sebastian Vettel, Lance Stroll en Nico Hülkenberg moeten nog hun ervaring achter het stuur toevoegen aan het model. Toch zou de 600 kilo aan downforce bij 240 km/u al voor heel wat potentieel moeten zorgen op het circuit.

Met airco

De Aston Martin Valhalla weegt 1.550 kilo, ondanks het veelvuldig gebruik van carbon om het gewicht te drukken. Het is dan ook een echte straatauto, met rijhulpmiddelen als een noodremassistent, een botswaarschuwing, adaptieve cruise control, dodehoeksensoren en een 360°-camera. Het infotainmentsysteem van Aston Martin is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, terwijl de airco in twee zones werkt. Qua comfort zit het in deze concurrent voor de Ferrari SF90 Stradale dus wel goed.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten