Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi RS 3 Sportback

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-11-2010

De Audi RS 3 Sportback is de ultieme variant van de A3. De vijfdeurs ondergaat een pepkuur met een motor van 340 pk, gekoppeld aan een S-Tronic met zeven verhoudingen. Hij is onmiddellijk herkenbaar aan zijn specifieke radiatorrooster.

De RS-familie van Audi wordt uitgebreid met de RS 3 Sportback. Deze vijfdeursmiddenklasser ontwikkelt 340 pk en 450 Nm, dankzij zijn drukgevoede vijfcilindermotor 2.5 TFSI die we al kennen van de TT RS. Het vermogen wordt via een S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen doorgegeven aan de vier wielen, dankzij de Quattro-vierwielaandrijving. Het resultaat is dat deze Duitser in 4,6 seconden optrekt van 0 tot 100 km/h, terwijl zijn elektronisch begrensde topsnelheid 250 km/h bedraagt. Het gemengde normverbruik bedraagt 9,1 l/100 km (CO2-uitstoot van 212 g/km), wat voor een deel te danken is aan de recuperatie van de kinetische energie bij het vertragen.

De RS 3 Sportback heeft recht op een agressievere bumper en op buitenspiegelbehuizingen in geborsteld aluminium. Verder wordt zijn gespierde karakter in de verf gezet door het met 25 millimeter verlaagde koetswerk, de grote dakspoiler en de negentienduimwielen met 235/35-banden voor- en 225/35-banden achteraan. Het merk met de vier ringen heeft ook CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) gebruikt voor de voorste wielkasten. De wielen worden afgeremd door schijven met een grootte van 370 millimeter voor- en 310 millimeter achteraan. Ten slotte biedt de elektronische stabiliteitscontrole ESP een Sport-modus en kan het systeem ook volledig worden uitgeschakeld.

Het interieur van de RS 3 is natuurlijk aangepast aan het karakter van de auto en wordt gedomineerd door zwart. De voorste inzittenden zitten in met leder beklede sportstoelen, terwijl de bestuurder recht heeft op een multifunctioneel lederen stuur. Wat de instrumenten betreft, zijn er een olietemperatuur- en een turbodrukmeter, evenals een chronometer om circuitrondjes te timen. De RS 3 Sportback zet de zwanenzang in van de huidige A3-generatie, die zijn carrière zal beëindigen in 2012. Deze sportieve afgeleide staat in de lente van 2011 bij de dealers. In Duitsland zal hij 49.900 euro kosten, maar voor onze markt is de prijs nog niet bekend.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten