Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW M4 GTS: circuitmonster

Geschreven door David Leclercq op 07-10-2015

BMW stelt de M4 GTS voor. Met een gewicht van amper 1.510 kilogram, een herwerkt chassis, een arsenaal aan spoilers en een zescilinder-turbomotor van 500 pk is dit een waar circuitmonster.

Zijn hele loopbaan lang hebben van de M3 min of meer radicale evoluties bestaan. Van de eerste generatie – de E30 – herinneren we ons de Evo-versie (220 pk) en de Sport Evo (240 pk); de E36 heeft een krachtigere GT Coupé-versie gehad en de E46 was er ook als lichtere CSL. In die zoektocht naar altijd maar straffere prestaties kadert ook de GTS (wat staat voor Gran Turismo Sport). In 2010 zagen we al zo’n M3 GTS, toen ter gelegenheid van de 25e verjaardag van de afdeling M Motorsport. Van dit model werden maar 150 exemplaren geproduceerd. Vandaag krijgt hij een opvolger, met de coupé M4 GTS, die nog altijd ontwikkeld werd om te schitteren op circuit.

Dieetkuur

Om een ronde van de Nürburgring te kunnen voltooien in een tijd van 7 minuten en 28 seconden – dat is 2 seconden beter dan de nieuwe Porsche 911 Carrera S met drieliter-turbomotor – werd deze M4 in de eerste plaats op dieet gestuurd. Om tot een gewicht van 1510 kilogram te komen beschikt de GTS over kuipstoelen van koolstof, een lichtere centrale console en speciale bekledingen op de deuren en de zijkanten, terwijl de achterbank verdween. De essentie is echter onzichtbaar, zoals de buisvormige drager van het dashboard in lichte koolstofvezel, de vernieuwde motorkap of een dak van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), een materiaal dat ook gebruikt werd voor de instelbare voorspoiler en de volledig regelbare achtervleugel. Verder is de diffusor van koolstof en heeft de uitlaatlijn een titanium demper.

500 pk

Het orgelpunt van de M4 GTS is zijn motor: de zescilindermotor met drukvoeding van de klassieke M4 werd hier opgevoerd tot 500 pk (bij 6.250 o/m) en 600 Nm (beschikbaar tussen 4.000 en 5.500 o/m. Daarmee spurt de GTS van 0 naar 100 km/h in 3,8 seconden en haalt hij een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 305 km/h. Maar ook zijn dorst blijft redelijk, met een normgemiddelde van 8,3 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 194 gram. De winst qua vermogen en koppel is mede te danken aan een systeem dat water vernevelt in de inlaatcollector. Dat zorgt voor een aanzienlijke koeling van de aangevoerde lucht en voorkomt zo dat de motor gaat pingelen, waardoor de turbodruk kon worden opgevoerd. Verder heeft deze zescilinder een closed deck-architectuur (waarbij de cilinders verzonken zitten in het motorblok en bestand zijn tegen een hogere druk), een bekleding van Diamond Like Carbon voor bepaalde bewegende onderdelen, een gesmede krukas en een extra oliepomp om de smering te verzekeren bij intensief gebruik.

Topchassis

Uiteraard werd ook het chassis van de M4 GTS gefinetuned. Het herneemt uiteraard de eigenschappen van de M3/M4, zoals het gebruik van aluminium voor bepaalde delen van de ophanging. Maar de veer-schokdempercombinaties werden speciaal aangepast voor de GTS. Bij het in- en uitveren regelen ze zichzelf mechanisch bij, om de wielen optimaal aan de weg te doen kleven. De antirolstangen en de steunlagers werden eveneens onder handen genomen, evenals de stuurinrichting. De voortrein is onder andere voorzien van asymmetrische steunlagers en een specifieke fuseelager, die rechtstreeks afkomstig is uit de competitie. Uiteraard is ook het actieve M-Differentieel met gestuurde meerschijvenkoppeling, dat de trekkracht en de dynamische stabiliteit verbetert, van de partij, al werd het wel aangepast aan de prestaties van deze M4 GTS. De versnellingsbak is standaard de DKG met dubbele koppeling en 7 verhoudingen.

Hightech

De technologie van de M4 GTS staat volledig in het teken van het rijden, maar er zijn er andere die in meer dan een opzicht even interessant zijn. Zoals de oledachterlichten, een première voor een productieauto. Wat is het verschil? Oleds zijn zogenoemde ‘organische’ diodes die een extreem homogeen ‘oppervlaktelicht’ produceren, terwijl een klassieke led een puntbron is. Verder zijn onder meer de instrumenten en de kuipzetels specifiek, net zoals de gebruikte kleuren. Een Clubsport-pakket (rolbeugel, harnas en brandblusser) wordt als gratis optie aangeboden, terwijl een telemetriesysteem het mogelijk maakt om de rondetijden te chronometreren en je prestaties vervolgens te delen via Twitter of Facebook.

Voor het eerst zal deze GTS-versie ook verkocht worden in Noord-Amerika. Dat verklaart meteen waarom er 700 exemplaren van geproduceerd zullen worden  – een pak meer dan de 150 van de eerste M3 GTS. De prijs is nog niet bekend, maar zal allicht in de buurt van de 150.000 euro liggen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten