Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Mazda op het salon van Brussel 2017

Geschreven door David Leclercq op 23-12-2016

Terwijl Mazda’s compacte en grote middenklassers een subtiele facelift ondergingen voor 2017, wordt de absolute blikvanger op de stand allicht de RF-versie van de MX-5.

MX-5 RF

De vierde generatie van de MX-5 heeft zijn start niet gemist. Het ideale moment dus om er een schepje boven op te doen. Of liever: een dak, een wegklapbaar dak in het geval van de nieuwe RF-versie (voor Retractable Fastback). Terwijl bij de ‘oude’ MX-5 Roadster Coupé het dak volledig onder de gordellijn werd opgeborgen, verdwijnt hier alleen het bovenste deel, wat van deze MX-5 een soort targa maakt. Het geeft hem een extra dosis veelzijdigheid voor wie ook winters wil trotseren in zijn MX-5 zonder de soepele kap aan weer en wind bloot te stellen. Of voor wie graag open rijdt, maar toch nog gehecht is aan een zekere anonimiteit. In ieder geval hoef je niet op de zomer te wachten om van de zon te genieten: open zou de MX-5 RF een betere bescherming moeten bieden tegen turbulenties dan de gewone roadster. Onder zijn motorkap vinden we de SkyActiv-G-benzinemotoren van 1,5 en 2,0 liter, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of – en dat is de andere grote nieuwigheid – een zestrapsautomaat.

3

De gefacelifte 3, waarover u in ons vorige nummer (AG 969) al een Eerste Test kon lezen, viert zijn Europese première in Brussel. De compacte middenklasser uit Hiroshima, die een meer dan geloofwaardig alternatief vormt voor de gevestigde waarden van het segment (VW Golf, Opel Astra, Renault Mégane), onderging enkele gerichte retouches met betrekking tot zijn look, zijn uitrusting en zijn weggedrag (dankzij de G-Vectoring Control, die het motorkoppel aanpast). Het model is te krijgen met een 1,5 liter, zowel op benzine als op diesel, maar ook met een dikke 2.2 SkyActiv-D van 150 pk, die nog altijd schittert met zijn zachte karakter.

6

Net als de 3 krijgt ook de 6 de functie G-Vectoring Control, die het koppel bij het insturen lichtjes aftopt. Daarmee houdt de grote 6 onderstuur beter onder controle en kan hij rekenen op een geoptimaliseerde trekkracht, wat alleen maar voordelen oplevert tijdens het rijden. Voor de rest zouden zijn de motoren (met een inhoud van 2 en 2,2 liter) discreter geworden en werd de veiligheidsuitrusting verbeterd. Op esthetisch vlak zijn er geen noemenswaardige veranderingen te melden.

Ontdek ook

CX-5 | De nieuwe CX-5, die recent onthuld werd op het salon van Los Angeles, zal niet in Brussel te zien zijn. Maar wellicht vallen er interessante koopjes te rapen bij de huidige generatie, die wél op de Heizel staat.

 

Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten