Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 12 highlights uit 120 jaar Renault (2)

Geschreven door Johan Dillen op 22-07-2018

In twee afleveringen blikken we terug op de hoogtepunten uit 120 jaar Renault. In deel twee: van succes in de jaren ’70 tot gewaagde gokken na de eeuwwisseling.

vind hier het eerste deel van de retrospectieve

7. Winst in Le Mans

Het is precies 40 jaar geleden dit jaar dat Renault erin slaagde om met zijn A442 turbo de 24 Uren van Le Mans te winnen. Een werk van lange adem, Renault jaagde al sinds 1973 op een overwinning aan de Sarthe. In 1978 bracht Renault liefst vier wagens aan de start, om er nog twee aan de finish over te houden. Maar Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud haalden de buit binnen voor Renault.

8. De eerste turbo in F1

Renault liet Le Mans voor wat het was, omdat het zijn turbotechnologie wilde doordrukken in de Formule 1. Het hoongelach spat van de pitsmuren wanneer Renault in 1977 met zijn kleine 1,5-liter turbomotor de handschoen opneemt tegen de klassieke 3-liter Cosworth V8’s van de gevestigde waarden… en tegen Ferrari. ‘De grote gele theepot’, lacht Ken Tyrrell wanneer na 16 ronden de Renault F1 opgeeft. Twee jaar later vergaat het lachen, wanneer Renault zijn eerste overwinning pakt.

9. Mislukte landing in de VS

Renault was ooit eigenaar van de American Motor Company, nu Jeep. Renault zag er vooral de kans in om nogmaals zijn producten op Amerikaanse bodem te introduceren. Maar exotische namen voor de R5 (Le Car), R9 (Alliance) en R11 (Encore) alleen doen het niet voor de Amerikanen. Het is wel Renault dat Jeep in staat stelt om opnieuw met het succes aan te knopen met de Cherokee, een SUV avant-la-lettre. Recordverliezen doen Renault in 1984 AMC verkopen aan Chrysler.

10. Espace

Soms verlies je, soms win je. Peugeot haalde zijn neus op voor het monovolume-project (P18) dat Matra in 1980 kwam voorleggen. Bij Renault troffen ze een gewilliger directie. In 1984 leren we de eerste Renault Espace kennen, die bij Matra werd geassembleerd. De monovolume wordt een succes in Europa, de andere merken zijn op achtervolgen aangewezen.

11. Avantime

Soms win je, som verlies je. Het is opnieuw Matra dat een sleutelrol speelt in de Avantime, een poging uit 2001 om een lifestyle-coupé te maken op basis van een monovolume. De Avantime is spectaculair… maar flopt geweldig. Na 8.450 exemplaren trekt Renault in 2003 al de stekker uit het Avantime-project. Meteen het einde van autoproductie voor Matra in Romorantin.

12. Te vroeg elektrisch

Het is met veel aplomb dat Renault-CEO Carlos Ghosn in 2008 aankondigt dat Renault zijn toekomst bijna volledig elektrisch ziet. Vier modellen kondigt hij aan. De visie is de juiste, de timing niet. De automarkt gaat in crisis, de consument blijkt nog lang niet overtuigd van het elektrisch verhaal.

vind hier het eerste deel van de retrospectieve

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten