Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / BMW 1500 - Neue Klasse

Geschreven door Laurent Blairon op 05-10-2016

In de late jaren vijftig had BMW het nog altijd zo moeilijk dat niemand de toekomst van het merk nog rooskleurig tegemoet zag.

In de late jaren vijftig had BMW het nog altijd zo moeilijk dat niemand de toekomst van het merk nog rooskleurig tegemoet zag. Behalve de ambitieuze Herbert Quandt, die voldoende aandelen aankocht om zich beslissingsrecht toe te eigenen.  Hij droeg de Italiaanse designer Michelotti op om de opvolger van de 700 te ontwerpen. De 1500 wijdde in 1961 de ‘Neue Klasse’ in, een benaming die gebruikt zou worden voor verschillende modellen tot halverwege de jaren zeventig.

Veelzijdige viercilinder

De 1500 begon zijn carrière met een gloednieuwe viercilindermotor van 1,5 liter en 80 pk, ontworpen door Alexander von Falkenhausen, een soort van goeroe ter zake. Deze krachtbron was veelzijdiger en krachtiger dan de tweecilinders die de 700 aandreven, en wist zijn publiek meteen te overtuigen. De fans wilden al snel meer, zodat krachtigere en/of sportievere versies niet lang op zich lieten wachten, in de vorm van de 1800, de 2000, de Coupé, enzovoort.

Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten