Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Ferrari 315 335 S Spider Scaglietti geschat op 30 miljoen euro

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-12-2015

In het kader van het salon Rétromobile zal eens te meer een uitzonderlijke auto te koop worden aangeboden: een Ferrari 335 S Spider Scaglietti uit 1957. De prijs wordt geschat tussen 28 en 32 miljoen euro.

Alweer wordt een Ferrari met een prestigieus verleden geveild: in februari 2016 gaat in Parijs de Ferrari 335 S Spider Scaglietti uit 1957 met chassisnummer 0674 onder de hamer. Deze is afkomstig uit de buitengewone collectie van Pierre Bardinon, een ware Ferrari-specialist. Deze racewagen brak in Le Mans als records en nam ook deel aan legendarische wedstrijden. Vandaar dat veilinghuis Artcurial zijn waarde schat tussen 28 en 32 miljoen euro.

Rijke geschiedenis

Deze 335 S Spider Scaglietti begon zijn leven in 1957 als 315 S, met een V12 van 3,8 liter, goed voor 360 pk. Zijn eerste wedstrijd was de 12 Uren van Sebring met Peter Collins en Maurice Trintignant aan het stuur. Daarin eindigde hij zesde. Daarna na hij deel aan de Mille Miglia – de laatste editie trouwens van deze wedstrijd van 1.600 kilometer over de weg. Daarin werd de auto met chassisnummer 0674 toevertrouwd aan Wolfgang von Trips en eindigde hij tweede, achter de Ferrari van Piero Taruffi.

4.1 liter

Na de Mille Miglia keerde de 315 S Spider Scaglietti terug naar de werkplaats. Daar kreeg hij een 4,1-liter van 400 pk en werd hij omgedoopt tot 335 S. Met dit motorblok haalde hij om en bij de 300 km/h. Tijdens de 24 Uren van Le Mans van 1957 slaagden Mike Hawthorn (toekomstig wereldkampioen Formule 1 in 1958) en Luigi Musso er bovendien in om de auto aan het begin van de wedstrijd naar de eerste plaats te loodsen en daarbij verbraken ze het ronderecord, door een rondje af te leggen met een gemiddelde snelheid van meer dan 200 km/h. Ongezien in die tijd. Helaas moest de auto in de vijfde ronde opgeven door een mechanisch defect.

Amerikaans avontuur

In 1957 nam de auto nog deel aan de Grote Prijs van Zweden (4de) en de Grote Prijs van Venezuela (2de). In januari 1958 werd hij verkocht aan Luigi Chinetti, de invoerder van Ferrari in New York. Met Masten Gregory en Stirling Moss aan het stuur won deze auto vervolgens de Grote Prijs van Cuba. Na een paar wedstrijden met Gaston Andrey en Lance Reventlow werd hij in 1960 verkocht aan Robert N. Dusek, een architect uit Pennsylvania.

Verdiend pensione

In 1970 keerde de auto terug naar Europa. Hij werd aangekocht door de Franse verzamelaar Pierre Bardinon, die in 2012 overleed. Sindsdien heeft de Ferrari zijn verblijfplaats op het circuit van Le Mas du Clos – gecreëerd door Pierre Bardinon – niet meer verlaten, tenzij voor een uitstapje zo nu en dan. De auto zal op 5 en 6 februari de veilingkavels op het Rétromobile-salon vervolledigen en wordt te koop aangeboden in perfecte staat. Gezien ook de andere oude auto’s die verwacht worden, zal dit evenement alvast kunnen rekenen op een recordverkoop.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten